×

Zoveel lezers, zoveel ervaringen

op 24 juni 2019 door

Benieuwd naar het eindoordeel van deze leesclub over Explicador? Lees hieronder de samenvatting.

OVER EXPLICADOR

Sander Pleij (1970) won diverse journalistieke prijzen en werkte zowel tien jaar bij De Groene Amsterdammer als bij Vrij Nederland. Zijn debuutroman Explicador verscheen in 2019 bij uitgeverij Lebowski.

Explicador vertelt het verhaal van S, die werkt aan een baanbrekend manifest dat het raadsel van het menselijk leven moet ontrafelen. De ontwikkeling van een zelfdenkende computer, of meer dan dat, een mensbot moet uit het manifest voortkomen. Niet enkel de data van de techneuten die aan deze ontwikkelingen werken, maar ook de input van de kunstenaars en filosofen is van belang bij het ontwerpen van kunstmatige intelligentie volgens S. Wat maakt de mens de mens en hoe kunnen we dit vertalen in de vooruitstrevende technologie?

DE DISCUSSIE

Een blind-date is natuurlijk altijd spannend, maar ook heel leuk! Daarom vlogen alle lezers enthousiast het boek in zodra het op de mat viel. Al snel werd duidelijk dat Explicador geen gemakkelijk boek is, het was voor een aantal lezers dan ook flink doorbijten. Gelukkig helpt het samen lezen een stuk en waren er al snel een heleboel tips en tricks voor het lezen van het boek te vinden in het café.

De titel en het omslag riepen al de nodige vragen op, maar na de term opgezocht te hebben en samen alle elementen van het omslag bestudeerd te hebben begonnen langzaam wat puzzelstukjes in elkaar te vallen (bij sommige lezers). Jolien Gijselinck: “De term explicator was voor mij in eerste instantie onbekend. Na de betekenis hiervan te kennen past het echter wel bij het boek. S. lijkt inderdaad alles wat aan elkaar te knopen in het verhaal.”

Toch bleef de fragmentarische opbouw van het boek voor iedereen een uitdaging en werd het boek vooral als ‘moeilijk’ bestempeld. Lizzie: “Ik had het in het begin zeker en vast moeilijk met het boek. Maar een echt verhaal vond ik het niet, het was een interssant boek een uiteenzetting van iemand zijn gedachten.” Naast de wisselingen in hoofdstukken wisselt Pleij ook regelmatig van schrijfstijl. Janneke van Geertruy: “Ik had het idee dat Pleij zijn schrijfstijl aanpast per personage. Van poetisch tot verhalend tot filosoferend. Dit maakte het niet altijd even makkelijk om te lezen en het kostte veel moeite om om te schakelen.”

Explicador staat bol van de thema’s, een greep uit de selectie: de relatie tussen vader en zoon, de relatie tussen moeder en zoon, relaties in het algemeen, de kunsten, kunststromingen (met name het modernisme) en filosofie, eenzaamheid, wetenschappelijke vooruitgang, seksualiteit, chronische ziekte, ouderschap, de Eerste Wereldoorlog. Saskia I. wist een overkoepelend thema te vinden: “Mag er als thema ook nog ‘vernieuwing’ bij? Wetenschap in de toekomst, vernieuwing in de kunst, vernieuwing in relaties,... En bij alles wat nieuw is, is er ook de aanvankelijke afwijzing en angst aanwezig. Ik sluit me ook aan bij de reeds vermelde thema’s. Een rijk boek!”

HET OORDEEL

Voor veel lezers was deze blind-date een enorme verrassing en totaal anders dan vooraf gedacht. Voor de een pakte dat wat positiever uit dan voor de ander. Marja Legius: “Ik had geen verwachtingen maar ik vond het hele boek sterk afwijken van het stukje dat ik van te voren te lezen kreeg en was daar enorm verrast over. Ik heb me echt soms moeten zetten om verder te lezen maar werd soms verrast door prachtige zinnen, Al met al vond ik dit boek lezen een verrijking en mede door de leesclub werden veel dingen me steeds duidelijker.”

In deze leesclub geldt meer dan ooit; zoveel lezers, zoveel ervaringen. De oordelen wisselen van één tot vier sterrenen dat levert een gezamenlijk aantal sterren op van 2,9. Ondanks de wisselende oordelen mag deze leesclub dankzij alle toegewijde lezers weer een succesvolle genoemd worden! Op naar de volgende blind-date, voor wie nog durft natuurlijk!