×

Eindoordeel: een harde wereld

op 22 augustus 2019 door

Naar aanleiding van de Week van de Debutant gingen 14 lezers op blind date met De bubbel van Sanne Kanis. In De bubbel lees je hoe de Nederlandse Anna in London voor het techbedrijf ImageBuilders gaat werken. Ze is vastbesloten een mooie carrière voor zichzelf op te bouwen, maar merkt al snel dat niet alles rozengeur en maneschijn is bij deze job. Haar ethische grenzen worden meermaals op de proef gesteld terwijl ze haar veeleisende targets en haar eigen geluk probeert te balanceren. Ze wordt geconfronteerd met de vraag hoeveel ze bereid is op te geven in ruil voor een succesvolle carrière. Kanis schetst met dit boek op een gevatte manier en uit eigen ervaringen hoe de techcultuur in elkaar zit en wat het kan doen met een mens.

Eerste indruk

Eerste indrukken zijn natuurlijk heel erg belangrijk bij een blind date. Je weet weinig tot niets over je date en je eerste mening wordt gevormd vanaf het moment dat je je date ziet. De meeste lezers konden moeilijk iets afleiden uit de cover en vonden hem nogal nietszeggend. Ivdm: “Met alleen de voorkant kon ik nog niet echt bedenken waar het boek over zou gaan. Wat voor bubbel dan?” Anderen vonden het boek door het felle rood van de cover dan weer wat dreigend overkomen. Marielle: “De rode cover heeft iets dreigends; rood is niet alleen de kleur van de liefde, maar ook van gevaar en macht. De typografie is strak en direct.” Opvallend was dat de meeste lezers na het zien van de cover en het lezen van de korte inhoud dachten dat het boek misschien niets voor hen zijn. FranciscavdLinden: “Eerlijk gezegd zou ik twijfelen of het mijn 'boekensoort' is. Misschien laat ik me wel verrassen.” Toch was iedereen erg nieuwsgierig naar wat het boek voor hen in petto zou hebben en of het een aangename blind date zou worden.

De techcultuur

Men kan wel stellen dat dit boek op inhoudelijk vlak vooral de focus legt op hoe de techcultuur in elkaar zit en welk effect deze op een persoon kan hebben. De werkomgeving van het hoofdpersonage is dan ook een element dat sterk belicht wordt. De meeste lezers hebben uit De bubbel een erg negatief beeld meegekregen van deze wereld. Zo beschrijft Marije Ronteltap hem als een “snelle, enerverende werkomgeving” en noemt Karin Marcellina het een “giftige omgeving waar je als mens opbrandt”. Naast dit negatieve beeld van de techcultuur, wilt Annemarie hier uit eigen ervaring toch een kanttekening bij maken: “In dit boek wordt het allemaal wel heel erg aangedikt, overdreven en grappig verteld, maar ik denk wel dat de manier van werken enigszins deze kant op gaat”.

De boodschap

De techcultuur wordt erg negatief geschetst, maar dit is zeker niet zonder reden. Kanis schreef dit boek op basis van eigen ervaringen en de lezers waren het er unaniem over eens dat ze een boodschap probeerde mee te geven in dit boek. Volgens Laura was de boodschap dat “werknemers hun grenzen moeten bewaken en hun normen en waarden niet uit het oog moeten verliezen”. Velen waren het hiermee eens en een gelijkaardige tendens is terug te vinden in de andere boodschappen die de lezers uit dit boek hebben gehaald. Emma legt de nadruk meer op de machtsverhoudingen in het boek en beschrijft de boodschap als “hoe sterk je zelf ook denkt te zijn, uiteindelijk heeft de meerderheid/de hogere "macht" meer invloed op je dan je denkt.” Joketje haalt nog een andere nadruk aan die je terug kan vinden in de boodschap en ook het thema van het boek, namelijk “de harde werkdruk in de techbedrijven waarbij de ethische normen vaak niet voldoende opgevolgd worden, waar het als vrouw vaak nog moeilijker is om mee te kunnen draaien”. Uit alle antwoorden werd wel duidelijk dat Kanis een harde wereld schetst, waarin je steeds op je strepen moet staan om te overleven.

Het oordeel

Na ongeveer een maand was deze blind date afgelopen en werd het tijd om onze date te beoordelen. De meesten leken dit boek een erg neutrale waardering te geven en gingen voor een beoordeling van drie sterren. Anderen vonden het toch een geslaagde date en gaven het boek vier sterren, terwijl een enkeling zich toch genoodzaakt voelde om te zakken naar twee sterren. Hier volgen enkele quotes uit de recensies:

Rik Spanjers: “Maar in plaats van een collectieve strijd gevoerd vanuit het inzicht dat er naast meer geprivileerden ook minder geprivileerden dan haar bestaan, kiest Kanis er zoals gezegd voor de problemen in de industrie die ze beschrijft niet op zijn breedst, maar op zijn smalst aan te pakken. Zo plaatst Anna in deze roman de schuld van haar burn-out te veel bij haarzelf en leert zo om voor zichzelf te kiezen, in plaats van collectief te strijden tegen ongelijkheid. Wat dat betreft is Anna op de laatste pagina van het boek nog even naïef als op de eerste.” (2 sterren)

Stephanie Haenen: “Voor een debuut is het niet slecht maar het volgende boek ga ik toch eerst lenen in de bib.” (3 sterren)

Wendy: “Wie een groot verhaal verwacht of een verhaal dat zal blijven hangen, met grote citaten zal hier van een kale reis terugkomen. Toch interessant en meeslepend met een personage dat een grote evolutie doormaakt, waar ik op sommige momenten bij vloekte en dat zegt dan veel over de schrijfwijze. Laat je meetrekken in deze bubbel van drugs, alcohol en ambitie, decadente luxe en leg dan het boek neer en denk is het dit allemaal waard?” (3 sterren)

Laura: “Kanis heeft met dit debuut een interessant inkijkje weten te geven hoe het is om, als vrouw, te werken bij de snelle hippe technologiebedrijven van tegenwoordig en hoe ver dat wereldje van de werkelijkheid af staat. Ze leven allemaal in een bubbel.” (4 sterren)

Het boek krijgt een gemiddelde score van 3,1 sterren. Ondanks deze vrij lauwe score, was het toch een erg aangename leesclub en kan deze blind date officieel als geslaagd bestempeld worden.