×

op 13 juli 2017 door

Twaalf

Het bijzondere aan deze leesclub was natuurlijk dat het om een blind date boek ging. Niemand wist welk boek ze zouden krijgen en in welk genre. Dat maakte het spannend, maar het was wel de perfecte manier om eens een boek te lezen die je normaal niet eens zou oppakken in de boekhandel. Openminded gingen alle tien deelnemers aan de slag met Twaalf, en hieronder vind je het eindoordeel.

Bedankt Gerrit Janssens voor de snelle en uitgebreide antwoorden op onze vragen! En natuurlijk dat wij je debuut roman mochten lezen en beoordelen. Ook veel dank aan Ambo|Anthos uitgevers.

Samenvatting

Een twaalfjarige jongen besluit op een ochtend de deur uit te stappen, om voorlopig even niet terug naar huis te gaan – weg van zijn ruziënde ouders en de bedrukte sfeer, die sinds de recente dood van zijn opa alleen nog maar erger is geworden. Terwijl hij langzaam richting stadscentrum loopt, wordt door middel van flashbacks en onverwachte ontmoetingen duidelijk waarom hij heeft besloten in ieder geval één dag van het veelbewogen jaar 2012 niet in de buurt van zijn ouders te zijn. De lokale kathedraal, een desastreuze vakantie op Kreta en een obsessie met fotografie staan centraal in deze roman, die aan de oppervlakte verraderlijk eenvoudig lijkt maar die met elk hoofdstuk de leeftijd van de verteller meer overstijgt.

Twaalf is geschreven door de Vlaamse auteur Gerrit Janssens. Dit is zijn debuut roman.

Het hoofdpersonage

Voor het grootste gedeelte van het boek weten we niet hoe ons hoofdpersonage heet. We weten alleen dat hij zijn naam niet mooi vindt en zich er zelfs een beetje voor schaamt. We weten wel dat hij twaalf jaar oud is en het moeilijk heeft thuis. Wat vonden de deelnemers van dit jonge hoofdpersonage en zijn gedachten? yonina zag hoe hij zich ontwikkelde in het boek."We leren dat de hoofdpersoon een slimme, gevoelige 12-jarige jongen is, die door ruzies tussen zijn ouders staat en zich genegeerd voelt, zijn opa heel erg mist en van fotografie houdt. Hij ontwikkelt zich door zich bewust en letterlijk van de situatie thuis te distancieren en zo het overzicht over zijn leven terug krijgt." Jet van Marle vult dit aan: "Mooi vind ik ook dat Per zelf zo goed ziet en beschrijft dat hij zich heeft ontwikkeld en zoals Yonina al zegt, zich niet meer schaamt voor zijn naam en deze eigenlijk ook heel passend vindt."

Thema's en motieven

"Ik zie twee grote thema's in het boek. Eenzaamheid en het verwerken van het verlies door overlijden. Wat zo bijzonder is, is dat deze best wel heel zware thema's worden beschreven vanuit het gezichtspunt van een jongen van twaalf." - Marianne. Veel deelnemers sluiten zich aan bij deze thema's. Palu vult nog aan: "[Bij het thema] verbondenheid zie je dat hij niet echt de goede band heeft met zijn ouders, zeker niet na het incident met zijn camera en vader op Kreta. En eenzaamheid spreekt denk ik voor zich. Het lijkt of zijn ouders niet doorhebben wat [het hoofdpersonage] allemaal meekrijgt van hun ruzie. Alsof hij er niet is. Twee zware thema's, maar goed dat ze worden besproken."

Naast thema's als verlies, eenzaamheid en verbondenheid is er ook nog een duidelijk motief. Het nummer twaalf vind je meerdere keren terug in het verhaal op verschillende manieren.  "Het nummer 12 komt natuurlijk meerdere malen terug, ook in de hoofdstuktitels. Deze verwijzen wellicht naar elk uur dat hij weg was uit het huis. Ook is er de oude film die Per vaak keek met zijn opa. Over een man die een klokkentoren beklimt en uiteindelijk aan de wijzers van de klok gaat hangen, alsof hij uit alle macht de tijd terug wil draaien. Dit vond ik vooral een mooi stukje in het boek, omdat Per toen eindelijk met zijn opa deelde hoe hij zich werkelijk voelde bij zijn ouders." - Demi. Palu vult nog aan: "Per is 12 jaar, ze wonen op nummer 12 en het verhaal speelt zich af in 2012. In het begin vond ik dat de titel niet veel betekenis had, maar na het lezen van het boek vind ik dat de auteur geen betere titel had kunnen kiezen!"

Ervaring?

Een blind date kan natuurlijk twee kanten opgaan - positief en negatief. Waren de deelnemers tevreden met deze date? Is het voor herhaling vatbaar? Ann Busquart had gelijk een goed gevoel over het boek. "Met dit boek heb ik alleszins een goed gevoel. Het eerste hoofdstuk heb ik al snel gelezen en het smaakt zeker naar meer." Palu zei het volgende in haar recensie over de eerste kennismaking: "Toen het boek eindelijk binnen was, las ik vol verwachting de flaptekst en die stond me erg aan. Ik was erg blij dat ik dit boek opgestuurd had gekregen en kon niet wachten om te beginnen met lezen." Astrid prijst hebban voor de blind date actie: "Ik wist niet wat voor een boek ik binnen zou krijgen. Ik vind dit nog leuker dan een boek krijgen wat je wel weet. Je moet alleen wel van verschillende genres houden anders wordt het misschien minder aantrekkelijk. Ik hoop dat Hebban hier mee doorgaat!" yonina was verrast na het lezen van het boek: "Ik vind de cover saai en zou [hem] in de boekhandel dus niet hebben zien liggen. Het verhaal daarentegen, heeft me zeer aangenaam verrast. Ik weet niet of ik vaker een roman zal lezen, dit was een onverwacht pareltje, ben bang dat de rest dan tegenvalt."

"Twaalf is de werkelijk prachtige debuutroman van Gerrit Janssens. Het boek heeft veel zinnen die ontroeren, raken en confronteren." - Marianne (vier sterren)

"Dat verdriet een mep is, is al erg, maar het ergste is dat je niet treurig kunt meppen." - yonina (vijf sterren)

"Het boek is erg prettig om te lezen, heeft mij als lezer zeker geraakt en blijft nog een tijdje hangen. Dikke pluim voor Gerrit Janssens!" - Kitty1969 (vier sterren)