×

Eindverslag: dun plot, unieke wereld

op 04 juni 2020 door

Vijftig deelnemers deden mee aan de buzzactie rondom dé Franse YA-Fantasy sensatie van de afgelopen jaren. De IJzige Verloofde is deel 1 in een reeks geschreven door Christelle Dabos en heeft al verscheidene prijzen in binnen- en buitenland gewonnen. Nu is het de vraag of ook Nederlanders en Belgen zich zullen aansluiten bij de hype - wat vonden de deelnemers van dit boek en zullen ze de vervolgdelen ook lezen? Lees snel verder in dit eindverslag!

Samenvatting

Ten eerste een samenvatting van dit boek: Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie van de ark Anima, heeft twee gaven: ze kan de geschiedenis van voorwerpen lezen en ze kan reizen via spiegels. Onverwachts wordt ze uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van een machtige clan. Ze is gedwongen hem te volgen naar de ijzig koude ark Pool. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verstrekkende gevolgen voor haar eigen leven heeft, maar ook voor haar geliefde Anima.

Ophelia

Ophelia is het hoofdpersonage van dit boek. Zij is degene in wiens hoofd we kruipen tijdens dit eerste deel - hoe beviel dit personage bij de deelnemers en maakt ze een duidelijke ontwikkeling door?

Deborah: "Ophelia kwam in het begin van het verhaal als erg saai over. Bewust gedaan denk ik zo. Doorgaans het verhaal kom je er achter hoe sterk ze is. Ik bewonder haar doorzettingsvermogen. Op een plek zijn waar niets is wat het lijkt en dan sterk blijven, dat doet niet iedereen haar na. Aan het eind is ze toch wel een beetje een badass vrouw. Ze is zeker niet meer het meisje wat ze aan het begin was. Dus die ontwikkeling vind ik goed te zien. Ze mag zichzelf nog wel meer op de kaart te zetten. Overigens was ik al lang bezweken en kwaad geworden als ik zo slecht werd behandeld. Over het algemeen heeft Ophelia wel een treurig karakter. Er is weinig vrolijkheid. Dat mis ik wel."

Bronja: "Ophelia is een fijn hoofdpersonage: het muizige, stille, brildragende meisje. Niet de typische heldin voor een boek als dit. Leuk! Ophelia mag dan stil en muizig lijken, ondertussen hebben stille wateren diepe gronden. Ze laat dingen over zich heenkomen, maar vindt daar ondertussen - in stilte - van alles van en als puntje bij paaltje komt, blijkt ze toch niet zo meegaand als je dacht. Het personage ontwikkelt zich nog niet zo veel als ik graag zou willen, maar dit is natuurlijk pas het eerste deel van de serie."

Marcella: "Ophelia is een fijn personage. Een introvert meisje, niet opvallend. Alhoewel, misschien valt ze juist wel op omdat ze er wat slonzig uit ziet: niet geïnteresseerd in haar uiterlijk."

Jeanet: "De rustige, graag op de achtergrond verblijvende, Ophelia ontwikkelde zich al lezende tot een meisje dat voor zich zelf op kwam en moed toonde. Denk dat veel lezers zich hier wel mee willen identificeren."

Worldbuilding

In Fantasyboeken is de worldbuilding heel belangrijk. Het verhaal speelt zich immers meestal af in een compleet verzonnen wereld waar de auteur zelf regels, landen, magiesystemen, enzovoorts voor kan bedenken. Hoe goed heeft Dabos haar wereld uitgewerkt volgens de deelnemers?

Nathalie: "Ik vond de worldbuilding heel uitgebreid, ik zag echt zoveel dingen voor me, er zit zoveel fantasie in! Met dit soort boeken is het leuk dat iedereen echt een heel verschillend beeld krijgt, maar ik begaf me echt helemaal in de donkere straatjes, de bijzondere kamers, de bizarre tuinen, etc! Echt gaaf bedacht al die elementen. Ik had juist meer moeite om me Thorn voor te stellen (mager, maar als een Beer... dat voelt zo tegenstrijdig!)."

Anne: "Ik vind vooral dat Dabos heel veel tijd nodig heeft om haar wereld te introduceren, het zit soms wat ingewikkeld in elkaar en ik moet zeggen dat ik het ruimtelijke geheel niet helemaal kan overzien. De losse kamers, tuinen en de lagen vernis zijn te gek uitgewerkt en zie ik na het lezen zo voor me, maar hoe de hele burcht en ark met elkaar in verhouding staan en welke plek de maneschijn daarin precies inneemt is moeilijker te plaatsen voor mij. Dabos heeft dit eerste deel naar mijn idee vooral ook gebruikt om wereld te bouwen en niet zozeer om er veel in te laten gebeuren, dat vond ik soms wel jammer."

Kim: "Dabos heeft een ontzettend complexe wereld bedacht. Zozeer zelfs dat ik in dit eerste deel soms het gevoel had dat het verhaal er ondergeschikt aan was. Als ik het verhaal nu zou moeten samenvatten dan zou ik zeggen dat er weinig plot in zit, terwijl ik halverwege toch hoopvol was dat het verhaal toen eindelijk op gang zou komen. Het voelt als een soort inleiding. Ze introduceert enorm veel elementen: arken, Boeken, gaven... En dan ook nog al die families en familiegeesten.
Ik heb er een heel tegenstrijdig gevoel bij: aan de ene kant lijkt het alsof ze zo snel mogelijk heel veel informatie over de lezer wil uitstorten (want de eerste helft van het boek is weinig meer dan wereldbouw) en tegelijkertijd kan ik ondanks de vele uitleg en beschrijvingen na het uitlezen van het boek de wereld nog steeds niet helemaal 'vatten'. Voor mijn gevoel heb ik nu meer vragen dan dat er antwoorden gegeven zijn."

Een van de belangrijkste elementen van een boek is de schrijfstijl. Als die niet bevalt kan een plot nog wel zo goed bedacht zijn, maar kan het de lezer niet goed grijpen. Past het bovendien bij de doelgroep en het genre?

Miriam: "Ik vind de schrijfstijl dromerig en sprookjesachtig met veel details. Ik had ergens verwacht dat het boek kinderlijker was geschreven maar dit bleek niet zo te zijn."

Evy: "De schrijfstijl voelde in het begin wel wat raar aan waardoor ik er moeilijk inkwam. Maar na verloop van tijd toen ik aan de schrijfstijl begon te wennen ging het boek helemaal voor mij open en kon ik er wat meer van genieten."

Sanne: "In het begin had ik wel wat moeite om in het verhaal te komen. Het was vooral erg beschrijvend waarbij er veel gebruik werd gemaakt met bijvoeglijke naamwoorden. Ik vreesde ervoor dat het lastig zou blijven, zeker naar mate er meer slinksheden tussen de verschillende arken naar voren kwamen, maar het valt mij op dat Christelle Dabos ook vaak dingen samenvat. Ophelia spreekt dan tegen zichzelf en vat dan onopvallend samen wat er is gebeurd, of hoe lijntjes in elkaar zitten. Dat maakt de verhaallijn makkelijker te volgen."

Plot en opbouw

Wat vonden de deelnemers van de plot en de opbouw van het verhaal? Las het verhaal vlot weg, of zaten er regelmatig langdradige stukken tussen?

Minca: "Op zich viel de opbouw me in het begin een beetje tegen. Het duurde allemaal lang voordat er duidelijk werd wat er nou eigenlijk in het verhaal aan de hand was en wat de redenen waren van bepaalde gebeurtenissen. Er bleven veel onduidelijkheden en er werd steeds maar minimale informatie weggegeven die langzaam tot een geheel leidde. Sommige pagina's stonden ook erg 'vol' met tekst. Soms was één alinea maar liefst een hele pagina lang, waardoor ik sneller geneigd was om stukjes ervan over te slaan omdat er voornamelijk gedachtes of details werden uitgewerkt die ik minder interessant of belangrijk vond voor het verhaal. Ik vond het verhaal hierdoor af en toe erg beschrijvend. In het laatste kwart van het verhaal nam het tempo gelukkig wat toe en toen werd het boek ook moeilijker om weg te leggen. Er gebeurden steeds meer interessante en spannende dingen en hierin vallen ineens veel meer puzzelstukjes op hun plek."

Merel: "Er is veel aandacht voor de opbouw van de wereld, maar dat zie je ook terug in de opbouw van het verhaal. Het verhaal komt langzaam op gang, maar ja, het is ook een eerste deel, dus ik verwacht dat het tempo in de volgende delen wat hoger zal liggen."

Annemieke: "Ook voor mij gold dat de opbouw met momenten wat tegen viel. Sommige stukken duurde te lang waar andere stukken weer meer uitgediept hadden worden. Spijtig want daardoor wilde ik niet altijd even hard kennis maken met de personages en de wereld waarin zij zich bevonden. Tegelijkertijd werd ik wel geprikkeld en bleef een bepaalde nieuwsgierigheid bestaan... Ik vind het qua plot en opbouw misschien meer richting kinderboek uitgaan."

Veel deelnemers zijn nieuwsgierig geworden naar de vervolgdelen terwijl anderen iets minder enthousiast zijn en misschien niet meer verder lezen na dit deel. Het is tijd om de balans op te maken en het eindoordeel te plaatsen: wat vonden de deelnemers van dit boek? Een kleine greep uit de recensies:

Alissa's Booktopia: "Ondanks dat dit voor mij meer als een opstapje voelde, was het nog steeds een intrigerend en uniek verhaal!" (3,5 sterren)

Kim: "De ijzige verloofde is zeker geen slecht boek, maar het valt ook op geen enkele manier in positieve zin op. Het is vooral opvallend door zijn gewoonheid. Genietbaar, maar vergeetbaar. Het einde biedt de belofte van verandering, dus het is hopen op een tweede deel waarin meer gebeurt." (3 sterren)

Yana: "Het begin was wat lastiger om door te komen, maar daarna leest het verhaal heel goed weg. Al bij al een geslaagde betoverende young adult." (4 sterren)

Awesomebookloverblog: "Dit verhaal is magisch en origineel en doet je verlangen naar de volgende delen!" (5 sterren)

Karin: "‘De ijzige verloofde’ heeft soms een duistere sfeer en is zeker op het eind spannend. Door de originele verhaalwereld bleef ik verder lezen, maar hopelijk zijn in het vervolg ook de personages nog overtuigender en zit er iets meer vaart in." (3 sterren)

Bookish lifestyle: "Dit eerste deel is echt een kennismaking met Ophelia en de bijzondere wereld waarin zij leeft. De levendige schrijfstijl en de opbouw van het verhaal zijn een opmars naar de avonturen die ze zeer waarschijnlijk gaat beleven in de volgende delen van deze boekenreeks. Daar kijk ik dan ook enorm naar uit." (4 sterren)

Anne: "De ijzige verloofde is een introductie en een langdradige. Dabos blijft te veel aan de oppervlakte en dat is het grootste bezwaar tegen dit eerste deel. Hopelijk heeft Dabos in de volgende delen meer ruimte om de intriges, mysteries en spelletjes tussen de personages verder uit te diepen en de lezer helemaal mee te zuigen in het leven op de ark." (3 sterren)

Gemiddelde aantal sterren

Met vele vieren en vijven, een aantal drieën, en een enkele twee en één is deze buzzactie uiteindelijk geëindigd met een  gemiddelde van 3,9 sterren!