Recensie tweeluik "The Aftermath"

op 19 augustus 2018 door

Clublid Vanessa mocht de twee boeken uit de post-apocalyptische serie The Aftermath lezen.
De serie bestaat uit een tweeluik waarbij beide boeken door een andere auteur zijn geschreven.

Shelter:

Het eerste deel heet Shelter en is geschreven door Dave Hutchinson.
Het verhaal van Shelter speelt zich af in een post-apocalyptische wereld. Decennia nadat stukken van een komeet zijn ingeslagen en de wereld in chaos heeft gestort leven verspreid over Engeland kleine gemeenschappen van overlevenden. Door de inslag is er een lange herfst ontstaan met veel kou en regen, wat het de overlevenden erg moeilijk maakt.

De opbouw van de wereld komt levensecht over. Het speelt zich af in Engeland en de plaatsen die gebruikt worden zijn bestaande plaatsen. De acties van de overlevenden na de ramp komen geloofwaardig over. Het is een harde wereld en de voorraden zijn schaars. De mensen zijn in groepjes bij elkaar gaan wonen, voor bescherming en steun.

Een deel van het verhaal speelt zich af in een kleine gemeenschap in Berkshire Engeland vlakbij Oxford, waar een aantal families in een kleine boerengemeenschap er het beste van proberen te maken. Twee van de families die in deze gemeenschap wonen, de Taylors en de Lyalls zijn door de jaren heen uitgegroeid tot belangrijke spelers in die gemeenschap. Kleine irritaties tussen deze twee families komen door een incident tot uitbarsting en zorgt ervoor dat ze lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.

Een tweede verhaallijn is die van een buitenstaander die samen met zijn geliefde een thuis vind in de Berkshire gemeenschap. Zijn vrouw wordt al snel opgenomen in de gemeenschap, maar voor hem loopt het allemaal wat stroever. Daarnaast loopt er nog een verhaallijn waarbij een werknemer van een redelijk ongeschonden marinebasis in Plymouth, op onderzoek uitgaat naar andere gemeenschappen en de dreiging die dat voor Guz ( hun basis) zou kunnen zijn.

In het boek wisselen de verhaallijnen maar ook de perspectieven binnen een verhaallijn elkaar af. Dit heeft als voordeel dat je verder wilt lezen, omdat je er achter wil komen hoe een bepaalde verhaallijn zich verder ontwikkeld. De vele afwisselingen hebben ook een groot nadeel, je raakt door de vele personages en doordat de namen van de hoofdpersonen Adam, Max, Harry redelijk op elkaar lijken, makkelijk de weg kwijt in het verhaal. Een namenlijst bij dit verhaal zou fijn zijn. Het geweld in dit verhaal is rauw en niets ontzeggend. Wat niet bij alle lezers in de smaak zal vallen.

Haven:

Het tweede boek in dit tweeluik is genaamd Haven en is door Adam Roberts geschreven. Hoewel de hoofdpersonages anders zijn dan in het eerste boek speelt het zich wel af in dezelfde omgeving en zijn er raakvlakken met deel een. Bekende plaatsen en namen uit Shelter komen in Haven terug. De onderliggende strijd om de macht in Engeland wordt in dit deel vervolgd.

In dit verhaal gaat het om de dertien jarige jongen Davy die een speelbal wordt tussen 3 partijen die een steeds grotere macht worden in het gehavende Engeland. Een gemeenschap geleid door Father John uit het Noorden, Guz de militaire basis en de, vooral uit vrouwen bestaande, gemeenschap Wycombe. Davy wordt vanuit zijn huis ontvoerd en probeert in dit verhaal wanhopig zijn weg weer terug te vinden al dan niet geholpen door leden van de strijdende partijen. Dit verhaal is een stuk rustiger van opzet. Een groot deel van het verhaal volg je  het perspectief van Davy, afgewisseld door die van schuitvaarder Hat. Hierdoor kom je beter in het verhaal. De vraag of de helpers van Davy het goed bedoelen of juist een verborgen agenda hebben maakt dat je verder wilt lezen. De schrijver heeft meer aandacht voor de interacties tussen de personages en Davy zorgt met zijn jeugdige kijk en spraakgebrek voor een wat lichtere toon in deze rauwe wereld. Het geweld in dit boek is minder heftig en persoonlijk vind ik dat fijner.

Hoewel het boek de verhaallijn van Davy mooi afsluit, heeft de strijd tussen de drie gemeenschappen nog een open einde en laat het ruimte voor een deel drie.

Conclusie:

Beide delen, hoewel anders van toon sluiten mooi op elkaar aan. Het eerste deel is wat warriger en rauwer en krijgt van mij drie sterren, het tweede deel wat lichter en gestructureerder en krijgt van mij vier sterren. De personages in beide delen komen tot leven en maken dat je wilt weten hoe het verhaal verder gaat. Voor lezers die houden van post-apocalyptische boeken is dit mede dankzij deel twee een aanrader.

Welke post-apocalyptische boeken heb jij gelezen, welke ramp vond er in dat boek plaats? Laat het ons in de reacties weten.