Meer dan 6,4 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

De draden rond mythologie en religie

op 01 november 2016 door

Mythologie

In Het Achtste Leven komen een aantal verwijzingen voor naar mythologie. Om het verhaal te kleuren en te illustreren met woordbeelden worden dikwijls dergelijke mythen gebruikt, je moet ze als lezer wel herkennen natuurlijk, anders voegt het niets toe.

a3183d3a1ce42fd074d8096185800815.jpegMythen zijn verhalen/vertellingen:

'ze smeden ons besef van wie we zijn, hoe we hier zijn gekomen, en hoe we in een wereld passen die vol is van gemeenschappen die van de onze afwijken'. Daarmee raakt de mythe aan vragen en problemen die de mensheid altijd tegengekomen is, wat kan verklaren waarom er soms overeenkomsten zijn in thematiek tussen mythen uit culturen die ver van elkaar verwijderd zijn.

Op de afbeelding hier boven staat Hades die Persephone meetrekt naar de onderwerereld.

In de proloog is een voorbeeld te zien van een mythe. In de namen van de twee zussen, Daria en Nitsa, zit in hun moedertaal respectievelijk Chaos en Hemel verscholen. Dit kan een verwijzing zijn naar de mythe van Persephone en haar moeder Demeter, in andere culturen ook wel bekend als Inanna en Ereshkigal of Ishtar en Asarta.

c1c7290580b20c667ebb037e0e6310e6.jpeg

 

Hades, de god van de onderwereld was verliefd op Persephone en lokt haar de onderwereld in. Demeter, moeder Persephone, is diep ongelukkig en weigert haar taak als godin van de vruchtbaarheid en groei uit te voeren. Zeus, vader van Persephone, sluit een compromis met zijn broer Hades. Persephone is voortaan in de lente en zomer bij haar moeder, daarna daalt ze ieder jaar weer af naar de onderwereld. Gedurende de tijd dat Persephone bij haar moeder is, bloeit de aarde als nooit tevoren. Maar zodra Persephone afzakt naar de onderwereld, is haar moeder vol van verdriet en verdort de aarde weer. Dit fenomeen kennen wij in onze tijd nog als onze seizoenen.

Op zoek naar de relatie  in de tekst zien we dat Stasia verdort als Simon weg is, langzaam bijtrekt als hij weer in het gezin komt, en weer gaat verdorren als Simon weer weggaat en wordt pas weer wakker wanneer Nitsa geboren wordt.

Nog een mooie verwijzing naar de 2 zussen: Het Griekse scheppingverhaal.

Voordat de wereld werd geschapen heerste de Chaos. In de gitzwarte massa woelden de elementen aarde, water, vuur en lucht kriskras door elkaar. De kiemen van het leven lagen diep verborgen en kwamen pas tot uiting nadat de scheppende krachten hun werk gingen doen.De scheppende krachten scheidden aarde en water van elkaar en creëerden de hemel met zijn sterren en planeten.

Daria, Chaos, de eerstgeborene zorgt ervoor dat Nitsia, Hemel, gecreëerd wordt.

Op de grote afbeelding staat Demeter, die achterblijft in groot verdriet.

.

In de proloog wordt ook verwezen naar Het Gulden Vlies wanneer verteld wordt over de oorsprong van Georgië.

2798bf65c465dbb200a764544ec9b09a.jpg

Het land, ooit de gouden Colchis,  is vooral bekend als de geboortestreek van de mythische Medea en als de plaats waar volgens de mythe Jason en de Argonauten het Gulden vlies kwamen halen. Er is wel beweerd dat het Gulden vlies, een gouden ramsvel, kan verwijzen naar een techniek in de goudwinning waarbij in een snelstromende rivier of beek die goudkorrels bevat, schapenvellen worden gelegd om het goud te winnen; de zware goudkorrels plakken vast aan de vettige wol, het zand spoelt weg.(Met dank aan Marina)

Op de afbeelding zien we Jason die koning Pelias het gulden vlies brengt, Jason eist het koningschap op in ruil daarvoor moet hij het gulden vlies terugbezorgen.

.

Religie

Ook religie speelt vaak een rol in boeken, vaker dan je denkt. Verwijzingen van mythologie en religie gaan geregeld hand in hand.  Als je de geloofsovertuiging van een personage weet kun je soms beter begrijpen waarom deze persoon bepaalde keuzes maakt in het leven. 
In Het Achtste Leven komt de religie ook weer voor en dit lijkt een motief te worden.

Zo is Ketevan, de moeder van Stasia, Lida en Meri, streng christelijk (waarschijnlijk betreft het de Georgisch-orthodoxe Kerk, omdat dit in die periode het meeste voorkwam) en is het geloof van groot belang voor haar. Lida volgt haar daar in en stelt haar leven in het teken van het geloof. Stasia is op een andere manier gelovig als Lida. Ze is niet opgevoed door Ketevan maar door de chocoladefabrikant en hij gaat minder trouw naar de kerk. Toch gaat Stasia bidden op het moment dat ze Simon, haar man graag wil terug zien. In haar gebeden en het verhaal, zoals Nitsa het aan Brilka vertelt, merk je dat zij beiden niet zo streng betrokken zijn bij het christelijke geloof, net als de chocoladefabrikant, hoewel Stasia de toorn van god wel vreest (blz 3, hoofdstuk Stasia).

De balletdocent in Petrograd is dan weer van Joodse afkomst. In een vooruitblik van Stasia komt dit naar voren als ze nadenkt over wat hem kan overkomen als hij in de tweede wereldoorlog in Europa is.

2db666e87f5ee7db51baff79f49fcc97.jpeg

In de strijd tussen de Filistijnen en de Israëlieten schakelt David de reus Goliath uit, hij slingert hem een gladde steen tegen het hoofd.

Nitsa gebruikt de parabel voor Ketevan en haar betovergrootvader. Het echtpaar heeft een meningsverschil over de Russische overheersing van Georgië.

.

Op de afbeelding David ( Israëliet)  die Goliath ( Filistijn) verslaat. Volgens een overlevering uit het oude testament 1 Samuël 17:1-54

 

We zijn nieuwsgierig naar wat er in de volgende delen terug te vinden is aan mythologische en religieuze verwijzingen. Jullie ook? 



Reacties op: De draden rond mythologie en religie

Meer informatie