×

Eindverslag: Wie is toch die verkeerde vriend?

op 09 februari 2018 door

Veertien van de vijftien deelnemers ontvangen hun exemplaar van de debuutroman De verkeerde vriend, geschreven door Gert-Jan van den Bemd, tijdens de laatste week van februari. De Vlaamse Peggy moet echter wachten tot 12 maart om met haar boek te zwaaien. De leesclub kan dan pas echt goed van start gaan; eindelijk voltallig!

Over De verkeerde vriend

Een verhaal, waarin de auteur zijn hoofdpersonage Werner Mans gadeslaat. Tevens ontkomt niemand aan Werners observerende blikken. Zijn leventje verloopt gezapig; zonder grote ambities. Gelukkig is er nog de stacaravan die is neergepoot op een camping in de buurt. Meer moet dat voor hem niet zijn. Als dochter Roos naar een plaatselijke discotheek gaat en komt aandraven met verkeerde vrienden, ontaardt het in een foute boel, ginds op de camping. Werner moet eindelijk eens gaan tonen wie hij werkelijk is… Beschikt hij dan toch ergens over een scherp randje?

Geanimeerde discussie

Na het lezen valt Annette met de deur in huis. Ze voelt dan wel geen verwarring, toch stelt ze vast dat het boek bijzonder traag begint en eindigt met een snelle ontknoping. Petra vindt het einde te intens, waardoor de apotheose ongeloofwaardig wordt. Sommige deelnemers blijven ietwat verward achter, of zoals Marieke: “mijn verwarring zit meer in ‘wat vind ik hier nu eigenlijk van?’” Sabine kan niet meteen aan een ander boek beginnen; het verhaal is voor haar heftiger dan ze in eerste instantie heeft gedacht.

Maar wie is nu die verkeerde vriend dan wel? De conclusie van onze discussie: er zijn heel wat kandidaten - personages in deze roman - om deze ondankbare titel in de wacht te slepen. Janneke is van mening dat de auteur beeldend schrijft; de meeste lezers bevestigen dit graag.

In boekenland heerst er een tendens van toenemende genrevervaging; bepaalde genres gaan elkaar overlappen. Dit gebeurt steeds vaker, daarom de vraag of het boek een roman of een thriller is. De meningen lopen toch uiteen; zo is er Anne die niet echt een eenduidig antwoord geven kan: “Als ik een van de twee zou moeten kiezen, dan zou ik zeggen roman, maar voor mij heeft het ook veel weg van een thriller. Vooral qua schrijfstijl en gebeurtenissen.” Femke denkt er gedeeltelijk anders over; voor haar neigt het boek meer naar een thriller dan naar een roman, omwille van de spanning. Denise en Marieke vinden De verkeerde vriend eerder een psychologische roman. Hun visie wordt gedeeld door verschillende deelnemers. Geertje daarentegen kiest voor een eigentijdse, maatschappijkritische/realistische roman.

Als thema gaat Corneeke voor ‘vriendschap in alle mogelijke vormen van relaties’. Joke voegt hier het onderwerp ‘huwelijk en vriendschap’ aan toe; Peggy vervolledigt met ‘vriendschap in geuren en kleuren’.

De auteur zelf reageert gretig op de vragen die de deelnemers op hem afvuren. Zo vernemen we dat hij bezig is met een volgend manuscript met een jonge vrouw in de hoofdrol. Opnieuw een roman met spannende elementen. Hij vindt het leuk dat iedereen zo fanatiek bezig is en dat de meningen niet eenduidig zijn. Een perfecte afsluiter ook van deze bijzonder actieve leesclub.

Veertien deelnemers halen tijdig de eindstreep en zonder kleerscheuren. De waarderingen zijn  niet eenduidig: vier keer ****, negen keer ***, een deelnemer waardeert met **.  De leesclub wordt afgesloten met een (afgeronde) gemiddelde waardering van *** (drie sterren).

Een heel tevreden coördinator hoopt deze enthousiaste deelnemers opnieuw te mogen ontmoeten in toekomstige leesclubs!