×

Schrijf je recensie

op 22 mei 2018 door

Redacteur Greer Hendricks en auteur Sara Pekkanen besloten hun krachten te bundelen, waarmee ze The Wife Between Us creëerden. In januari 2018 kwam het boek uit en in mei 2018 verscheen de Nederlandse vertaling: De vrouw na mij. Vijftien enthousiaste leesclubdeelnemersnamen het boek onder de loep. Al snel na het lezen werd duidelijk dat de Nederlandse uitgever Luitingh-Sijthof goed haar best had gedaan met het bedenken van een Nederlandse titel, omdat het merendeel van de deelnemers de Nederlandse titel beter bij het verhaal vonden passen. De cover werd als mysterieus bevonden door te twee gezichten en de heldere blauwe kleur maakte het boek lekker opvallend. Cindy kon na het lezen van de flaptekst haar geduld niet meer bewaren en begon meteen met lezen, in de hoop dat de opgewekte vragen snel beantwoord zouden worden.

De vrouw na mij brengt het verhaal van twee vrouwen die allebei te koppelen zijn aan 'de ideale man' Richard. Het verhaal van Nellie en Richard wordt gebracht door een verteller. Nellie voelt zich door haar verleden vaak onzeker maar Richard brengt haar veiligheid en rust, al stellen de mensen om haar heen de vraag of hij niet te mooi is om waar te zijn. Vanessa vertelt in de ik-vorm haar eigen verhaal over haar ex Richard en hun relatie en doet haar best om haar vervangster te behoeden voor fouten en haar keuzes.

De eerste helft werd niet geheel positief opgevat en zelfs met vlagen van teleurstelling gelezen. De deelnemers hadden meer spanning verwacht en vonden de quote van Karin Slaughter, die op de voorkant van het boek pronkt, nogal misleidend. Zo zat Violette te wachten tot de spanning zou komen en moest Pammie zelfs moeite doen om door te lezen, maar vond Asanitasa juist dat de trage opbouw een ongemakkelijk gevoel teweeg bracht.

Ook is de schijfstijl uitvoerig besproken. Deze werd als eenvoudig en vlot ervaren, maar door de vele flashbacks in het verhaal voor sommigen toch ook wel wat verwarrend. Zo vond Liselore de schrijfstijl trutterig en dweperig. De vele details werden door Janneke, Rietje en Yvie als prettig ervaren, met tegelijk een mooie opbouw van de spanningsboog. Renate verwachtte een spannend verhaal met diepgang in de ontwikkeling van de personages en haar verwachtingen zijn precies uitgekomen. De personages zijn bij de meeste deelnemers wel goed blijven hangen en dat getuigt van een prima uitdieping van de karakters.

De bijzondere plottwists werden door de meeste deelnemers als leukste delen van het boek ervaren. Greet was het hier echter niet mee eens, die voelde zich bedrogen omdat de auteurs haar een half boek lang een verkeerd beeld hadden voorgeschoteld. De hond Duke is een personage dat wisselende gevoelens met zich mee bracht. Het wringt de meeste lezers dat er geen duidelijkheid wordt geschept over de situatie van de hond, maar ook is Duke een lichtpuntje voor Vanessa, waardoor harten smolten. Meike werd bijvoorbeeld geraakt toen de hond Duke intrede in het verhaal deed. Ze vond het mooi om te zien hoe Vanessa van onzekere en terughoudende vrouw groeide naar een vrolijke en liefdevolle vrouw die van het leven probeerde te genieten.

Richard was een bijzonder personage waar genoeg over te praten viel. Hij werd door de lezers absoluut niet met open armen ontvangen. Ellis merkte mooi op dat hij zeker niet de prins op het witte paard was, wat we voorgeschoteld kregen. Jolfri heeft het geluk dat ze een zesde zintuig voor dat soort kerels heeft en zich dus nergens heeft laten misleiden. Thema’s als manipulatie/controle, jaloerzie en bezitterigheid werden als opvallend opgemerkt.

De vraag of het boek geschikt zou zijn voor een herlezing, wekte wat twijfel op. De bijzondere plottwists zijn kenmerkend voor het boek en de spanning en er is wat angst dat het boek tegenvalt als je al weet wat er gaat gebeuren. Daarom werd er nagedacht over vergelijkbare boeken en/of auteurs. Het boek zal in goede aarde vallen bij lezers die niet zozeer actie, geweld of moord zoeken in een thriller. Ellen kwam met de tip van Krijtman van C.J. Tudor en Miranda raadde de auteur Anja Feliers aan. Meer tips zijn in de laatste vraag van de discussie terug te vinden.

De vrouw na mij heeft nogal wisselende reacties voortgebracht, maar slaagde er toch in om een gemiddelde score van 4 sterren (3.9 zonder af te ronden) te bereiken.