×

Eindoordeel - je recensie

op 24 juli 2017 door

De leesclub verdiepte zich de afgelopen weken in roman Duet met jou van Dani Atkins. Na haar eerste boek Versplinterd moesten lezers lang wachten op een nieuw vertaald boek van Dani Atkins. Was Duet met jou het wachten waard? In dit verslag lees je het eindoordeel van de leesclub over Duet met jou.

Ally en Charlotte waren ooit vriendinnen, maar dat is verwaterd. Charlotte is namelijk getrouwd met David, Ally’s eerste en grootste liefde en dat heeft Ally haar nooit kunnen vergeven. Charlotte, op haar beurt, heeft altijd het gevoel dat ze moet opboksen tegen de onwisbare indruk die Ally op hem heeft achtergelaten. Ally zelf is inmiddels gelukkig getrouwd met Joe en met hun zoon Jake erbij is hun gezin compleet. Het is voor beide vrouwen makkelijker om het verleden te laten rusten.

Maar dan treffen ze elkaar voor het eerst in jaren weer, onder de slechtst denkbare omstandigheden: in het ziekenhuis, waar David en Joe vechten voor hun leven. Een dag lijkt weinig in een mensenleven, maar voor Ally en Charlotte zal het leven in deze 24 uur onherkenbaar veranderen.

Leesclub
Tijdens de leesclub werden er leeservaringen uitgewisseld in de vrije discussie. Onderstaand is daar een korte samenvatting van.

Cover
De meeste leesclubleden waren erg te spreken over de cover. Marieke: “De cover is erg mooi, ik hou daar wel van. De dames zittend met de ruggen naar elkaar toe. Hun eigen leven, maar toch verbonden. Het is een tikje mysterieus en dat vind ik wel passend.” Ook Heaven-leigh was enthousiast: “Ik vind de cover echt heel erg mooi! Alles speelt zich af op een avond/nacht. Dus mooi gedaan met de kleuren en sterren!” Bianca moest even aan de cover wennen: “Eerlijk gezegd vond ik de cover in eerste instantie wel gaan, maar niet wauw. Nu ik het boek gelezen heb, moet ik toegeven dat het een goed gekozen cover is.” Voor de lezers die graag hun eigen fantasie gebruiken om de personages vorm te geven, viel het omslag een beetje tegen. Paula: “De cover spreekt mij niet aan, vond het een beetje tegenvallen. Ik hou niet zo van covers met daarop afgebeeld een foto van een persoon. Ik vorm graag zelf een beeld van de hoofdpersoon.”

Opbouw van het verhaal
In Duet met jou wordt er naast sprongen in de tijd ook gebruik gemaakt van wisseling van perspectieven tussen de hoofdpersonages Ally en Charlotte. Deze wisseling van perspectief werd door de lezers als prettig ervaren. Het zorgde voor zin om door te lezen. Maar ondanks deze perspectiefwisselingen en sprongen in de tijd spraken veel lezers over een dip in het midden van het verhaal.

Morgan: “Ik vond het wel leuk dat er gewisseld werd van personages. Meestal houd ik daar niet zo van, maar nu had je het echt wel nodig om het verhaal goed te begrijpen, de gevoelens rond de personages en hun verleden te kennen. Jammer wel dat de hoofdstukken soms aan de lange kant waren.” Sabine: “De eerste twee hoofdstukken waren prima. Daarna kwam een dipje, omdat ik de verhalen over het verleden hier en daar wat langdradig vond. Door terugblikken op het verleden leer je wel de personages beter kennen.” Nele: “De wisseling in perspectief tussen Ally en Charlotte maakte het ook voor mij aangenaam lezen. De hoofdstukken zelf vond ik soms iets te lang. Maar door de voortdurende afwisseling tussen heden en verleden bleef het verhaal toch boeiend. Ook was het wisselen heel duidelijk beschreven en nooit verwarrend, wat wel vaak gebeurt in een boek met flashbacks.”

Met twee hoofdpersonages is het soms wel eens moeilijk kiezen wanneer je de vraag krijgt wie je favoriet is. Bianca: “Ik vind het personage Ally in eerste instantie het leukst. Dat is zeker in het begin van het verhaal logischer, maar gaandeweg word ik ook door Charlotte gecharmeerd en is het zeker tegen het einde moeilijk kiezen.” Diana: “Lastige vraag! Ik denk dan toch Ally, omdat ik me met haar het meest kan identificeren. Over Ally kom je ook meer te weten dan over Charlotte.” Irene: “In eerste instantie Ally, maar naarmate het einde kon ik ook Charlotte meer waarderen.”

Geraakt?
Of de lezers van deze leesclub geraakt waren door Duet met jou? Judith: “Absoluut! Ik huil echt nooit bij een boek, maar bij dit boek dus wel […] Dat komt vooral door de manier waarop het verhaal is geschreven. De epiloog zorgde ervoor dat die traan gecombineerd werd met een glimlach.” Nele: “Zeker! Ik heb traantjes gehuild op het einde en lang na het uitlezen van het boek bleef dit verhaal in mijn hoofd zitten.”

Beoordeling
De lezers van Duet met jou zijn allemaal erg enthousiast over het boek en beoordelen het met gemiddeld 4 sterren.

Heaven-leigh beoordeelt het boek met 4 sterren: “Dani Atikins heeft een hele fijne schrijfwijze. Ne neemt je echt mee in het verhaal en lat geen losse eindjes achter. Duet met jou is een hartverscheurend en emotioneel verhaal over twee totaal verschillende vrouwen met een gezamenlijk verleden.”

Marieke geeft ook 4 sterren: “Een prachtige roman, waarin je als lezer kennis maakt met de vergankelijkheid van het leven. Opnieuw staat het maken van keuzes centraal, net als liefde en ook vriendschap en familie.”

Debbie beoordeelt het boek met 3 sterren: “In het begin is het boek dan ook spannend en nieuwgierig makend; het zet zeker aan tot doorlezen, maar gaandeweg maakt die nieuwsgierigheid helaas plaats voor voorspelbaarheid.”

Francis geeft Duet met jou 5 sterren: “Hij is de liefde van haar leven en met jou getrouwd. Dani heeft met haar tweede boek wederom laten zien wat een geweldig auteur zij is. Het verhaal is op het eind erg emotioneel en hierbij hou je de tranen niet tegen.”