×

Eindoordeel - Eerste Leven, een uniek boek vol met keuzes

op 13 april 2017 door

OVER EERSTE LEVEN

Een toekomstige wereld, waar je 2 levens leid. Je eerste leven is op de wereld. Je tweede leven is na je dood van je eerste leven. Maar voor je dood gaat moet er gekozen worden tussen 2 rivalende koninkrijken, Troika of Myriad. De 2 koninkrijken zijn in strijd met elkaar, en beide willen ze Tenley Lockwood bij hun koninkrijk. Om dit voorelkaar te krijgen sturen ze 2 van hun knapste jongens om haar over te halen. Maar of het hun ook gaat lukken lees je in Eerste Leven.

Meteen verliefd

Veel lof was er zeker te spreken over de cover van het boek. Sunaina werd meteen verliefd op de cover. ''Je krijgt een beetje een beeld bij de 2 werelden'' vond Bernadette. Ze spreek over de zandloper op het boek, waar 2 werelden in te zien zijn. Het is een echte eyecatcher volgens Margo. Dit is zeker een punt waar iedereen het wel mee eens is. Het boek heeft een fantastische mooie cover.

Uniek, maar lastig

''De thematiek in Showalters 'Eerste Leven' is interessant en vernieuwend.'' vond Laura. Een interssant verhaal vond ze het met helaas een matige uitwerking. Nienke vond het ook een uniek boek, maar vond het moeilijk om er in te komen. Desondanks ging het naar mate ze verder kwam in het verhaal beter.

Keuzes maken is moeilijk

Een van de meest besproken dingen in het boek is de keuze die Tenley gemaakt moet worden. ''Personages zijn goed beschreven, het komt tot leven en geeeft je de keuze tussen de verschillende kanten van het verhaal'' DeesSophia vond juist de keuzes en de twijfels in het boek soms erg irritant. Zo word in het hele boek zo vaak gezegd dat ze geen keuze kan maken. Ook Tinke irriteerde zich het hele boek aan het feit dat Ten maar bleef roepen, dat ze geen keuze kon maken.

Cliché?

Een veelbesproken punt is toch wel 2 jongens 1 meisje, hoe zou dat toch lopen. Marleen T: ''Ondanks de twee hunks die de strijden voor Ten ontstaat er geen clichématige driehoeksverhouding.'' Ook Amber vond dit ''Cliché'' meevallen. ''Helaas voor mij ook hier weer gebruik gemaakt van een ''lovetriangle''. Gelukkig voor mij heb ik deze wel iets anders ervaren dan in andere boeken.''

Verdeelde mening

De meningen van deze leesclub waren verdeeld. Zo vond Marica het absoluut geen boek voor haar. ''De premissie maakte me ontzettend nieuwsgierig, maar de uitwerking deed me schreeuwen van frustratie.'' Ook Emma was niet te erg enthousiast ''Jammer genoeg was het boek echt een teleurstelling. Ik twijfel nog of ik deel 2 ga lezen.'' Marleen Z noemt het verhaal juist een origineel, sterk en met toffe personages. Mireille is ook wel over het boek te spreken ''Mijn advies, lees het boek, het is origineel en best leuk uitgewerkt.''

Ik verwachtte dit boek als een boek vol spanning, plot-twisten en wat romance. Dit is precies wat het was, en zelfs nog beter. - SAM

Eerste leven is een boek dat zowel erg negatief als erg positief kan uitpakken. De meeste zullen het met Hanne eens zijn. "Je kan zeker merken dat het boek met veel passie en gedrevenheid is geschreven. Het wekt een aanstekelijk enthousiasme op voor Ten en haar wereld." Maar een aantal hebben net als Marcella '''en aantal momenten zat ik in de 'flow' van het boek, maar helaas kwam er toen weer een golf aan informatie, en was ik het weer kwijt. ''

Eerste leven krijgt van onze leesclublezer een gemiddelde van 3,5 sterren.

Reacties op: Eindoordeel - Eerste Leven, een uniek boek vol met keuzes