×

Eindverslag - Kies je vrienden verstandig!

op 11 juni 2017 door

Op 23 juni vinden vijftien mensen volgende boodschap in hun inbox: ‘Jij bent gekozen als een van de deelnemers van deze leesclub en zult binnenkort het boek ontvangen’. Vreugde alom! Ja, tussen die vele honderden Hebban-notificaties zijn het dit soort meldingen waar we het meest blij van worden. En dan duurt het eventjes, maar op 5 juli komen de eerste boeken toe. Sommige deelnemers beginnen meteen te lezen, andere wachten nog heel even, omdat Fatale vriendschap niet zo’n dik boek is.

Half juli zal de ‘echte’ leesclubdiscussie starten, dat is de afspraak. Wie doen er mee? Ann, Annette, Brigitte, Bryan, Evy, Diana, Greet, Johan, Karin, Laura, Linda, Mireille, Onno, Severine. Gert sluit aan met een eigen exemplaar.

Waarover gaat het boek?

(boekpagina Hebban)  Op de avond dat Philippe Colman te horen krijgt dat hij kopman van de liberalen in Antwerpen wordt bij de volgende parlementsverkiezingen verdwijnt zijn zoon Jasper. Zijn studentenkamer is kort en klein geslagen. Diezelfde nacht wordt in een vervallen loods in de Antwerpse haven het onherkenbare lichaam van een jongeman gevonden. Terwijl het onderzoek van de politie op gang komt, worden Colman, zijn vrouw Claudia en hun dochter Chloë meegesleurd in een nachtmerrie. Wat is er gebeurd met Jasper? Waarom laat hij niets van zich horen? Zelfs als blijkt dat het lichaam niet dat van hem is, is de opluchting van korte duur. Ook zijn beste vriend is ondertussen spoorloos verdwenen. De race tegen de klok begint nu pas echt.

Cover en verwachtingen

De cover roept een bepaalde sfeer op, hij is een beetje mysterieus en doet onheilspellend aan, we weten deze cover wel te smaken. Toch zou niet iedereen het boek oppikken in de winkel, wegens te donker. Vooraleer we aan het boek beginnen, weten we al dat het verhaal zich in het Antwerpse afspeelt en dat er een politiek tintje aanzit. Sommige lezers hopen op herkenning van locaties. En die politiek, die moet niet de overhand krijgen. Paul De Bruyn kennen we geen van allen, maar op basis van de info die we hebben, verwachten we dat zijn tweede thriller een spannend plot zal hebben.

De auteur

Paul De Bruyn (1954) werkte 35 jaar voor Gazet van Antwerpen als redacteur buitenland, chef buitenland en eindredacteur. Eerder schreef hij de non-fictieboeken Acht seconden in Dallas en God, haat en geweren en de thriller Het laatste gesprek.

Opbouw, schrijfstijl,…

Korte hoofdstukken, vlot leestempo, wisselende vertelperspectieven, eenvoudige woordkeuze, geen ingewikkelde toestanden, korte zinnen, aangename schrijfstijl. Dat zijn de woorden die het vaakst vallen in verband met Fatale vriendschap. De spanning wordt netjes opgebouwd en er wordt niet te vroeg van alles vrijgegeven. Toch duurt een en ander iets te lang, wat een negatieve invloed heeft op de vaart in het boek.

Politieke achtergrond

Voor de meeste lezers heeft de politieke achtergrond wel degelijk een  meerwaarde. Het feit dat de vader van de verdwenen Jasper een bekend politicus is, opent natuurlijk heel wat mogelijkheden. In elk geval had het verhaal een bekende persoonlijkheid nodig, niet noodzakelijk een politicus. Een bekende artiest of een directeur van een groot concern waren ook mogelijk geweest.

En er was meer

Natuurlijk hebben we over veel meer gesproken tijdens deze leesclub. Zo pijnigden alle deelnemers hun hersens om elk een eigen discussievraag te verzinnen. Het bleef niet bij vragen stellen, ze werden meer dan vlotjes van de nodige commentaar voorzien. Welk personage kun je niet uitstaan? Zullen we Claudia gewoon buitengooien? En als we nou die hele Jasper en Philippe Colman nu eens vergeten en een reeks uitbouwen rond inspecteur Eric Michiels? Ja, inspiratie hadden we genoeg.

Beoordeling

Fatale vriendschap wordt bestempeld als een goede misdaadroman die wel een beetje spannender had gemogen. Het leverde negen keer 3 sterren en zes keer 4 sterren op, een gemiddelde beoordeling van 3,4 sterren. Een mooie score dus voor Paul De Bruyn.

Verslag door Greet Braem - leesclubcoördinator