×

Eindverslag - Op zoek naar de Ark

op 11 november 2018 door

Gefeliciteerd! Je bent geselecteerd voor de leesclub van Het laatste verbond. Dat bericht zat op 23 november in 15 mailboxen. En dus werd er een stormloop op het leesclubcafé ingezet. Zouden de anderen ook zo nieuwsgierig zijn naar die geheimzinnige Ark met zijn mysterieuze krachten? Wat valt er allemaal te beleven in het Franse Rennes-le-Château? Van de naam alleen al ga je immers watertanden. En wow, het boek telt meer dan 500 bladzijden, dat vonden de leesclubdeelnemers alleen maar fijn!

Wat zegt de boekpagina?
Rennes-le-Château, 17 januari 1320. Bernard d’Aniort, lid van de Orde van de Arme Ridders van Christus en de Tempel van Salomo, trekt naar de grotten met twee leerlingen die worden ingewijd in de geheimen van de tempelridders. Sinds eeuwen bewaken ze de Ark van het Verbond en het graf van Jezus en Maria Magdalena.

Vandaag. Jacky Merrauld, ceo van Zeus Power, ziet in de Ark een manier om de energiemarkt te controleren. Internationaal onderzoek wees immers uit dat de Ark over een immens vermogen moet beschikken. Maar dan moet hij
haar natuurlijk wel eerst vinden. Hij zoekt steun bij het Vaticaan voor de financiering van zijn project. Schoonbroer Diederik van Swaey, ridder, connaisseur van de Rennes-le-Châteauverhalen en achterkleinzoon van priester Saunière, moet hem helpen de Ark van het Verbond te vinden.

Al snel blijkt dit een hachelijk avontuur vol misleidingen en hoogoplopende spanningen, dwaalsporen en verbluffende ontdekkingen. Vinden ze de Ark van het Verbond? Bestaat het Jezusgraf echt? Maar vooral: wat hebben ze verstoord en welke prijs zullen ze daarvoor betalen?

Personages en opbouw van het verhaal
Een Neferi die niet goed lijkt te weten waar haar loyaliteiten liggen, een slechterik met de naam Jacky en een hoofdpersonage Diederik dat niet altijd even stevig in zijn schoenen staat. Daar waar we het over eens. Een bont gezelschap met een duidelijke missie. Tel daarbij de tientallen andere personages in dit boek en het is duidelijk: saai werd het nooit.

Het laatste verbond kent wisselende verhaalperspectieven, iets wat de meeste lezers erg weten te waarderen. Het is een beproefd recept om spanning in een verhaal te stoppen. Niet alle elementen uit het verhaal, zoals de Euler Code en de Helderenbergverzen, kregen genoeg context, was de conclusie toen het boek uit was. De ene tilde daar al zwaarder aan dan de andere. Een aantal lezers had graag wat meer historische feiten gezien, zo wordt er bijvoorbeeld niet erg veel aandacht besteed aan de rol en betekenis van de Tempeliers.

Was het boek spannend? Oh ja! Een groot deel van het verhaal brengen we ondergronds door. Van groot belang voor het boek was een achtervolging door de grotten in de buurt van Rennes-le-Château, waarbij niet gekeken werd op een dode meer of minder. Kritische noot: dit stuk van het verhaal werd misschien wel over te veel bladzijden uitgesmeerd, het evenwicht in het verhaal was soms een beetje zoek.

Lezers aan het werk
Deelnemen aan een leesclub is meer dan inhoudelijke vragen beantwoorden en dus mochten de lezers een scenario voor een tweede Raeven & Impens-boek verzinnen. In de hoofdrol: Diederiks dochter Sanne. Er zit talent op Hebban, zoveel is duidelijk! Filmkenners trouwens ook, met zijn allen hebben we de meest fantastische cast voor een verfilming van Het laatste verbond bij elkaar gezocht.

Dankjewel aan Erik Raeven
Het laatste verbond is een samenwerking tussen de Vlamingen Erik Raeven en Kurt Impens. Impens is de man met de kennis over het Franse stadje Rennes-le-Château, Raeven degene die bij deze thriller de pen hanteerde. Ook tijdens deze leesclub was Raeven niet zuinig met woorden, hij nam uitgebreid de tijd om op onze vragen te antwoorden. We kregen heel wat achtergrondinformatie te lezen, bepaalde zaken uit het boek kregen meer context. Kortom, zijn aanwezigheid was een verrijking voor deze leesclub. Uit naam van alle lezers, dankjewel Erik!

Eindscore
Uiteindelijk zouden we met dertien mensen de eindmeet halen en Het laatste verbond een mooie score van 3,6 sterren geven.

Marijke zegt over het boek: Een vleugje mystiek, een scheut geschiedenis, wat religie en een behoorlijke brok spanning! Elsbeth daagt iedereen dan weer uit: Als je niet bang bent om veel tijd ondergronds door te brengen, is deze thriller een absolute aanrader! Anita tot slot geeft nog dit mee: Tot op het laatst blijf je in het ongewisse over hoe alles zal aflopen. En dan… blijf je beduusd naar die bijna laatste pagina staren. Het zal toch niet waar zijn?

Verslag door Greet Braem - leesclubcoördinator