×

Heeft deze awardwinnende fantasy aan alle verwachtingen kunnen voldoen?

op 19 augustus 2018 door

Het Vijfde Seizoen is het eerste deel van de awardwinnende fantasytrilogie De Gebroken Aarde. Auteur N.K. Jemisin overheerst met alle delen de prestigieuze Hugo Awards, een genreprijs voor beste speculatieve roman. In 2016 won het eerste deel, in 2017 het tweede deel en het derde en laatste deel heeft dit jaar de Hugo Award gewonnen. Met 16 lezers hebben we het boek besproken.

Door de Hugo award voor elk deel waren de verwachtingen hoog. Justreadsbooksandenjoy beschrijft dat mooi: “Mijn verwachtingen waren torenhoog. Elk boek uit deze serie heeft de Hugo Award gewonnen (3 jaren achter elkaar elk volgend boek), dat is de prijs voor het beste sciencefiction of fantasy verhaal van het afgelopen jaar. Ik was dus heel, heel blij toen ik wist dat dit boek in het Nederlands zou uitkomen (ik lees toch prettiger in het Nederlands dan in het Engels) en ik zou dit boek zeker gekocht hebben als ik niet in de leesclub zat.”
Dit trok ook lezers die normaal niet zo snel fantasy lezen zo zei Sanne de Graaf: “Mijn verwachtingen waren erg hoog. Als een auteur zoveel prijzen wint, moet dat toch iets zeggen. Ik lees normaal geen fantasy en had echt de hoop dat dit boek mij omver zou blazen.”

Maar waren de verwachtingen misschien te hoog? Er kwamen gemengde reactie op de vraag: Wat waren jullie verwachtingen vooraf en zijn deze uitgekomen, overtroffen of juist totaal niet waargemaakt?

Ypauweo: “Ik lees heel graag fantasy boeken, maar het is toch anders dan ik gewend ben. Ik had hoge verwachtingen van de korte inhoud omdat deze me zo spannend leek. Uiteindelijk heeft het niet aan al mijn verwachtingen voldaan, maar vind ik het geen slecht boek. Ik zou graag de vervolgen willen lezen om te zien hoe het verhaal zich verder ontwikkeld.”
Tamara Nome: “Moeilijke vraag ik denk dat mijn verwachtingen te hoog lagen oa door het feit dat ze zoveel prijzen heeft gewonnen met de boeken. Maar aangezien ik er echt heel moeilijk in kwam viel het boek me enorm tegen. Tot mijn grote verbazing werd ik toch heel erg mee gesleurd in het verhaal na 100 blz dat ik toch zeker wel de rest ook wil lezen, de manier waarop ze de hoofdpersonen heeft laten spreken was echt prachtig”

“Winter, lente, zomer, herfst; de dood is de vijfde en meester van alle.”

In het begin kwamen er in het café wat opmerkingen dat een aantal lezers wat moeilijk in het verhaal kwamen. Natuurlijk moest de schrijfstijl daarom worden besproken. Hier waren de lezers niet eensgezind in.
Henske Nijenhuis: “Van het begin af aan vond ik de schrijfstijl heel prettig. Dat het verhaal van Essun in de tweede persoon enkelvoud was geschreven vond ik niet lastig, integendeel. Het legde voor mij de nadruk op de afstand die zij tot zichzelf en haar verdriet nam om te kunnen overleven en was zo heel functioneel.
Wel had ik zo nu en dan het gevoel dat de vertaling haperde. Zinnen liepen niet altijd zo vlot als had gekund.
Het boek boeide me vanaf het begin al zo dat ik het zeker uitgelezen had. Sterker: ik wil meteen de volgende twee delen!”

Sandra: “Ik vond de schrijfstijl niet prettig. Het taalgebruik is simpel en doet YA aan . Ook miste ik de nodige diepgang. - het was alsof ik naar een aflevering van Aang/Avatar aan het kijken was: veel actie, weinig inhoud.
Het onderliggende thema - het categoriseren van mensen en bevolkingsgroepen, blijft mijns inziens op de achtergrond en had verder uitgediept mogen worden.
Het wisselend vertelperspectief is vernieuwend, maar eigenlijk het enige verrassende element van de roman.
Op de Engelse cover staat Every Age must Come to an End. - dat geldt voor de seasons, die elkaar afwisselen. Ik heb het echter ook opgevat als een coming-of-age roman - waarbij de verteller een levensfase afsluit, hetzij gedwongen, hetzij uit vrije wil, - een transformatie - om vervolgens opnieuw haar levenswandel op te pakken.
De grilligheid van het leven, gelijk de grilligheid van de 'seasons'.”

Lieke Roovers: “Mij doet het helemaal niet aan YA denken qua schrijfstijl, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik YA een beetje associeer met de vermoeiende gewoonte om alles heel expliciet aan de lezer uit te leggen in plaats van de lezer het zelf uit te laten vinden. Dat is zo'n beetje het tegenovergestelde van wat er in deze roman gebeurd, haha. Hier wordt je echt in het diepe gegooid en moet je zelf verbanden leggen en conclusies trekken.”

"Beoordeel iedereen aan de hand van zijn nut: de leiders en de sterken, de productieven en de sluwen, de wijzen en de dodelijken, en een paar sterke ruggen om hen allemaal te beschermen"

Thema's
In de aankondiging van de leesclub stond: “Het Vijfde Seizoen is een genrebrekende roman over klimaatverandering, rassenscheiding en onderdrukking in een wereld waarin meedogenloze natuurkrachten complete beschavingen wegvagen.” Hoe is die thematiek uitgewerkt en welke andere thema’s hebben de lezers kunnen vinden?

My1985: “Het bijzondere aan dit boek is dat er verschillende thema's in zitten. Ze worden niet echt diep uitgewerkt wat je in andere fantasy boeken wel hebt. Het is wel bijzonder door de thema's zoals klimaatverandering, rassenscheiding en onderdrukking te verwerken in een fantasy verhaal. Wat dan weer samen een passend verhaal is geworden. Benieuwd hoe dit verder gaat ontwikkelen in de andere delen.”

EliJos: “Hoe de thema's aangehaald worden en dat ze er niet te diep op ingaan vind ik niet storend of zo... wat ik wel bijzonder/verrassend vond om te lezen dat er ineens een thema langs komt van geaardheid (homo-/bi-/trans-sexualiteit.) Het wordt zo tussen neus en lippen door verteld alsof het iets heel normaals is (wat het in mijn ogen ook is maar vaak niet zo in een boek wordt neergezet) en dat vind ik zo fijn. Ze gaan niet diep op het thema in maar het wordt gewoon gedropt zeg maar.”

JDG_Books: “Als ik heel eerlijk ben had ik toen ik begon met lezen het idee dat het een bij elkaar geraapt zooitje was van verschillende thema's. Ik vond onder andere de onderwerpen geaardheid, rassenscheiding, gender diversiteit, klimaatverandering en natuurlijk onderdrukking terug in het verhaal. Naarmate het verhaal vorderde begon ik steeds meer in te zien dat de schrijfster goed had nagedacht over de verwerking van al deze onderwerpen. Aan het einde van het boek komen al deze thema's samen en begrijp je eindelijk waarom er zoveel thema's in voorkomen.
Het was mooi om te zien dat homoseksualiteit en genderdiversiteit in het boek volledig werd geaccepteerd in de samenleving (in tegenstelling tot in onze samenleving, helaas). Ondanks dat de personages in het verhaal te maken kregen met geaardheid en genderdiversiteit merkte ik dat er geen nadruk op werd gelegd. Het werd subtiel in het verhaal verwerkt, wat het erg mooi maakte om te lezen. Ondanks dit alles vond ik het geen genrebrekende roman.”

Het gemiddelde aantal sterren dat Het vijfde seizoen van deze leesclub heeft gekregen is 3,3 ster.

Alle beoordelingen inclusief een quote uit de recensie zijn hieronder te lezen.

Wie graag nog meer leest over Het vijfde seizoen en de hele discussie graag leest alle vragen zijn in het menu hiernaast te vinden. Hierin zullen wel spoilers zitten en het advies is om sowieso vraag 2 niet te lezen. In de vraag zit een spoiler die juist leuk is om zelf te ontdekken in het boek.

Iedereen bedankt voor de leuke en actieve deelname!

Reacties op: Heeft deze awardwinnende fantasy aan alle verwachtingen kunnen voldoen?