×

Eindverslag

op 29 juli 2023 door

Benieuwd naar het eindoordeel van deze leesclub over Honingbijen en donder in de verte? Lees hieronder de samenvatting.

OVER HONINGBIJEN EN DONDER IN DE VERTE
Riku Onda is een veelbekroonde Japanse bestsellerauteur, ze ontving tweemaal de Japan Booksellers’ Award en Honingbijen en donder in de verte ontving ook de Naoki Prize. In Japan werd dit boek, nu naar het Nederlands vertaald door Monique ter Berg en Jetty Huisman, een grote bestseller. In 2019 werd de roman verfilmd als Listen tot he Universe.

Muziek en het universum zijn nauw met elkaar verbonden in Honingbijen en donder in de verte, waarin vier jonge toppianisten; Aya, Masaru, Jin en Akashi, gevolgd worden tijdens hun deelname aan het prestigieuze concours van Yoshigae.

DE DISCUSSIE
De titel van het boek roept niet meteen de associatie met muziek op. Nanniebe: ‘De titel roept de associatie natuur op, maar die donder in de verte heeft ook iets dreigends. Het had echter net zo goed een non-fictie boek kunnen zijn, zo neutraal is de titel.’ Het klimaat en de natuur worden vaak genoemd in associatie met de titel.

De schrijfstijl wordt door verschillende lezers als poëtisch omschreven, in de beschrijvingen van de muziek komt de natuur zeker heel vaak naar voren. Missmir: ‘Hoewel ik geen instrument kan bespelen, kreeg ik toch het gevoel van muziek door uit het boek.’en Tea.: ‘Vooral de natuurbeschrijvingen vind ik heerlijk en gaan goed samen met de muziek.’

Over het algemeen leest het boek door de perspectiefwisselingen en strakke opbouw vlot weg. Er zit echter een verschil in stijl tussen verschillende delen in het boek en dat zat lezers soms in de weg. EdwinCG: ‘Netto resultaat is, wat mij betreft, dat je als lezer van het ene concert naar het andere gevoerd wordt. Dat zijn de hoogtepunten. Ook in het gebruik van taal. Daartussen is de taal meer eenvoudig. De nadruk komt daarbij op de muziek en de concerten zelf te liggen.’ En laat nu net de beschrijvingen van al die lange muziekuitvoeringen voor andere lezers te veel zijn. Rozemarijn Berentsen-Otterman: ‘Ik merk dat mijn voorkeur wel meer uit gaat naar wat hogere pieken en dalen. […] Je zit niet echt op het puntje van je stoel.’

Het thema in dit boek is duidelijk: muziek! Sanne: ‘Onda heeft denk ik een origineel boek over muziek willen schrijven.’ Andere thema’s die genoemd werden: vriendschap, passie, doorzettingsvermogen, de natuur en persoonlijke ontwikkeling. De personages zijn verschillend en maken allemaal een duidelijke ontwikkeling mee in het verhaal, al blijven ze niet allemaal even goed hangen. Marleest4: ‘Het type muzikant dat wordt toegeschreven aan elk van de personages is inderdaad goed uitgewerkt en geeft een inkijkje in de vele dingen die meespelen in je pad als muzikant […]. Toch vind ik de personages ook wat ééndimensionaal blijven. Er is weinig dat wringt t.o.v. het type waarin ze worden weggezet.’

HET OORDEEL
Veel lezers verwachtten op basis van de flaptekst en de preview een heftige competitie op het concours maar dat viel tegen. ANVDB: ‘Gezien de tekst op de achterflap ging ik ervan uit dat het boek voornamelijk zou draaien om een spannende strijd en om erachter te komen wie de uiteindelijke winnaar zou zijn in de finale. Ik verwachtte op dat punt vooral de spanning in het boek. In dat opzicht heb ik mijn verwachtingen heel erg moeten bijstellen.’

Honingbijen en donder in de verte heeft op de meeste lezers geen enorme indruk achtergelaten. Gea Kuipers: ‘Ik vond het leuk om over de musici en de juryleden te lezen, maar het is voor mij nergens indringend geweest. En niemand heeft me echt geraakt.’ en hoewel velen de beschrijvingen van de muziek konden waarderen, was het geheel toch net niet fantastisch. Els B: ‘De beschrijvingen van de muziekstukken zijn mooi en waren zelfs meer dan ik verwachtte, maar blijkbaar lezen Japanners dan graag en te gepolijst, bijna ongeloofwaardig verhaal.’

Het eindoordeel komt op een gemiddeld aantal sterren van 3,6.