Meer dan 5,4 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Leesclubdiscussie - spoilers toegestaan

op 31 oktober 2017 door

Gedurende de Hebban Leesclub zijn wij benieuwd naar jouw mening over het boek. Om het boek inhoudelijk goed te kunnen bespreken, vind je hieronder een set leesclubvragen. We gaan de vragen een voor een samen bespreken, waarbij de leesclubcoördinator het tempo aangeeft door de vragen onder dit bericht te stellen.

Let op: Wil je antwoorden op een van de vragen, klik dan op de grijze button 'Reageer' rechtsonder de vraag, zodat alle reacties op dezelfde vraag bij elkaar blijven. Gebruik de roze 'Plaats reactie'-button helemaal onderaan alleen als je iets kwijt wilt dat niet te maken heeft met een van de vragen.

LEESCLUBVRAGEN

Bron: leeswijzer op www.nederlandleest.nl

Isaac Asimov schreef de ‘Ik, robot’-verhalen in de loop van de jaren 1940. In die periode ontplofte de eerste atoombom, werd de eerste computer gebouwd en werd de geluidsbarrière doorbroken. Discussievraag 1: Als we naar de stand van de techniek anno nu kijken, welke ontwikkelingen heeft Isaac Asimov voorzien? En welke niet?

‘Ik, robot’ bestaat uit negen verhalen die steeds een ander aspect van robotica centraal stellen. Ze worden aan elkaar verbonden door de figuur van robotpsycholoog Susan Calvin. Zij belichaamt het belang dat Asimov hechtte aan sociale kwaliteiten van robots. In zijn ogen moet een robot meer zijn dan een machine die alleen maar dom werk verricht of vecht. Discussievraag 2: Op welke manier heeft Asimov in Ik, robot die sociale kwaliteiten handen en voeten gegeven?

Behalve naar wat de negen verhalen met elkaar verbindt, kunnen we ook kijken naar wat ze van elkaar onderscheidt. We maken kennis met industriële robots, robots die als twee druppels water op mensen lijken, robots die robots commanderen, robots die robots maken. Discussievraag 3: Kun je nog meer varianten noemen?

Via ‘Ik, robot’ komen we uit bij de huidige stand van de robottechniek. Dan denken we aan industriële robots, zorgrobots, robots in chirurgie en oorlogvoering, drones. Discussievraag 3: Noem van een aantal van deze categorieën zowel voor- als nadelen.

Ga je naar Wikipedia, dan lees je dat een robot een programmeerbare machine is die verschillende taken kan uitvoeren. Op Youtube zijn boeiende optredens terug te zien van Vanessa Evers, hoogleraar sociale robotica aan de Universiteit Twente. Volgens haar moet een robot een lichaam hebben, de omgeving kunnen waarnemen, daarover kunnen redeneren en vervolgens kunnen handelen. Discussievraag 4: Wat zijn de verschillen tussen de definities van Vanessa Evers en van Wikipedia?

Er is nog een andere kijk op de zaak mogelijk. Een gedeelte van de robotontwikkeling speelt zich af in wetenschap en techniek, een ander gedeelte speelt zich af tussen onze eigen oren. Diepgeworteld is namelijk onze neiging om machines waar wij mee omgaan een naam te geven, ze bijna een ziel toe te kennen. Alsof het levende wezens zijn. Vandaar ook dat die metalen figuren die wij robots noemen al bijna honderd jaar bestaan. Ruim voordat we ze feitelijk konden maken, hebben we ze al verzonnen. Discussievraag 5: Denk eens na over het volgende: Het zijn toch allemaal dode machientjes? Kunnen we niet beter zonder die aaibare, mens-gelijke kenmerken?

Betrek tot slot het toegift-verhaal van Ronald Giphart & Asibot in het gesprek. Discussievraag 6: Wat voegt dit verhaal toe over de relatie tussen robots en mensen?

Volgende stap:

Schrijf je recensie van minimaal 150 woorden op de boekpagina van het leesclubboek en plaats een quote uit je recensie plus je sterrenwaardering in Eindoordeel.



Reacties op: Leesclubdiscussie - spoilers toegestaan

Meer informatie

Gerelateerd