×

Leesclubverslag: Jaloezie voldoet niet aan alle verwachtingen

op 09 februari 2021 door

Over de auteur en het boek
Sofie Sarenbrant (1978) is in thuisland Zweden erg succesvol als schrijfster. Wereldwijd werden er al meer dan drie miljoen exemplaren verkocht. Ze debuteerde met Week 36 waar ze later een vervolg op schreef. Inmiddels heeft ze al meerdere titels op haar naam staan waaronder een serie over rechercheur Emma Sköld.

Jaloezie is het vierde deel in de serie rondom rechercheur Emma Sköld en het tweede deel met een Nederlandse vertaling. In Jaloezie wordt Emma wakker in het ziekenhuis. Het laatste wat ze zich kan herinneren is dat ze haar vier weken oude dochter achterliet bij haar vriend Kristoffer om naar de stal te gaan. Inmiddels zijn er echter al vijf maanden verstreken en heeft Kristoffers ex-vriendin de taak van invalmoeder op zich genomen. Ze neemt die taak zeer serieus en lijkt er dan ook helemaal niet blij mee te zijn dat Emma wakker is geworden.

Tijdens de leesclub
Jaloezie is het vervolg op Berouw, dat eerder al in het Nederlands verscheen. De meeste deelnemers hadden dit boek al gelezen voor aanvang van de leesclub en waren destijds aangenaam verrast. Niet zo vreemd dus dat ze enthousiast waren om te beginnen aan het vervolg. Berouw eindigde met een verrassende cliffhanger en lezers waren erg benieuwd hoe dit zou aflopen. Marine geeft toe dat deze cliffhanger inderdaad een van de redenen was om Jaloezie te lezen, maar volgens haar merk je daar weinig van. Ook Celesta is verbaast: “Je wilt toch door met het volgende deel om te weten hoe het verder gaat?” “Ik houd niet van cliffangers, maar als je er eentje gebruikt dan moet je hem ook uitwerken in een volgend deel”, vindt Linda. Maryam bekijkt het van de praktische kant: “Doordat de boeken niet echt op elkaar aansluiten kun je ze ook los van elkaar lezen.”

Volgens Nienke is het plot verassend, maar ook erg snel en past dat niet helemaal bij het boek. Gerda vindt de opbouw van het verhaal juist erg zwak: “Het kabbelt voort en dat blijft het ook doen”. Voor Gerrie voelt het alsof het boek nog niet helemaal af is: “Wat ik achter af een beetje tegen vindt vallen, is dat we beginnen met Emma's ongeluk en dat we aan het einde nog steeds niet alles weten”. Priscilla vindt het verhaal erg vlak en kort door de bocht. Volgens haar ontbreekt het plot: “Sofie gaat allerlei kanten op die niet passend zijn in haar verhaal en de lijn der verwachtingen. Dit maakt de verassingen in plotwendingen niet leuk, maar vervelend”.  Ook Sander vindt het plot niet heel sterk: “Er zijn veel onlogische situaties waardoor het verhaal minder sterk oogt.” Hennie vond de ontknoping juist erg spannend en onverwacht: “Je denkt een idee te krijgen hoe het boek gaat aflopen, maar de auteur weet er opeens een andere draai aan te geven.”

De schrijfstijl lijkt een hoop goed te maken. Monica noemt de schrijfstijl kort en bonding: “Erg fijn om te lezen en door de korte hoofdstukken ben je er zo doorheen.” Marine laat weten dat ze er fan van is dat er verschillende vertelperspectieven aan het bod komen.

Eindoordeel en waardering
De deelnemers waren wisselend enthousiast, maar het merendeel was het erover eens dat Jaloezie niet kan tippen aan voorganger Berouw. Een aantal deelnemers is echter nog wel bereid om een eventueel vervolg nog een kans te geven om te kijken of deze het niveau van Berouw kan evenaren. Het eindoordeel komt uit op een gemiddelde van 2.8 sterren.
KarinvdZee: “Het begin van het boek raakt me echt en al heel snel dacht ik ook te weten hoe dit verhaal af zal lopen. Dit blijkt echter totaal niet het geval.” (Vier sterren)
Celesta “Het verhaal vraagt wat mij betreft om verdieping, maar die krijgen we niet.” (Twee sterren)
Nina: Het einde van het boek was een enorme teleurstelling. Het verhaal neemt een hele gekke en onvoorspelbare wending, maar zit niet logisch en realistisch in elkaar.” (Drie sterren)
Majonne: “Lees je graag series dan is de Emma Sköld reeks een fijne serie, met heel veel verschillende spannende lijntjes in het verhaal om lang van te genieten. (Drie sterren)
Marleen: “Het verhaal speelt zich af tussen vrijdag 24 april en donderdag 30 april. Tijdens deze erg korte periode gebeuren er zo enorm veel dingen, waardoor het geheel erg ongeloofwaardig wordt.” (twee sterren)

Reacties op: Leesclubverslag: Jaloezie voldoet niet aan alle verwachtingen