×

Eindverslag: Ingenieuze escape room

op 29 mei 2020 door

Koud zonder jou is het derde deel in de serie over Bianca en Joris. Iets wat voor veel van de deelnemers als verrassing kwam. Dit zorgde er dan ook voor dat de meesten de overige delen niet hadden gelezen. Zou dit voor hordes zorgen gedurende het lezen van dit boek?

De meesten van ons lezen graag standalone boeken of een deel van een serie die apart gelezen kan worden. Gelukkig bleek dat Koud zonder jou makkelijk in deze laatste categorie te plaatsen is. Het boek leest als een standalone en op enkele kleine verwijzingen na is het volledig op zichzelf te lezen. Iets wat de meeste deelnemers als erg prettig ervaren.

Ook over de schrijfstijl waren de lezers zeer te spreken. Zo zegt Ingrid: “Men krijgt als lezer zoveel gegevens toegereikt dat het als filmisch overkomt.” Ook Atse was zeer te spreken over de schrijfstijl: “Deze schrijfstijl heeft mijn voorkeur en dat vind ik erg fijn lezen.” Wat eigenlijk het beste de schrijfstijl samenvatte was de opmerking van MissVissch” Igor Znidarsic houdt er een prettige schrijfstijl op na. Het verhaal heeft vaart, het taalgebruik is makkelijk. De hoofdstukken zijn kort en worden opgebouwd met korte zinnen.”

De verwachtingen van de meeste lezers zijn ook wel positief uitgekomen. Zo stelt Guido: “Ik verwachtte een spannende thriller, met perspectiefwisselingen en een verrassende afloop. Die verwachtingen zijn grotendeels uitgekomen, al was het maar om de manier waarop de dader zijn slachtoffers behandelde.”

Toch waren er ook wel een paar kritiek punten. Dit had vooral te maken met het zij verhaal over Lotje, het kleine zusje van Bianca. De meeste lezers hebben dit ervaren als overbodig of niet helemaal goed uitgewerkt. Zo zegt Katy Hurkmans het denk ik wel zoals de meesten het vonden: “Ik ben er nog niet uit of dit een toevoeging was. Het was in ieder geval onvoldoende uitgewerkt voor mij en de afwikkeling vond ik een beetje ondermaats.”

Maar, zouden de lezers dit boek ook aanraden aan andere (thriller) lezers? “Ik raad dit boek zeker aan. Een vlot lezende schrijfstijl, goed lettertype, sterk verhaal, goed plot.” Volgens KarenSteyaert. Ook Marina de Wit vindt het boek een aanrader: ”Ik kan het boek zeker aanraden aan de liefhebbers van thrillers. De lezer wordt in het verhaal gezogen doordat we enerzijds de dader aan het woord hebben en anderzijds de klok tikt om hem te grijpen.”

Al met al is het boek dus zeker heel positief beoordeeld en zorgde het bij sommige lezers ervoor dat ook de andere delen opgepakt zullen worden. Een aantal woorden die gebruikt werden zijn pageturner, verrassend, inventief, maar ook de woorden luguber, driftig en realistisch werden gebruikt. Dit lijkt me duidelijk te maken wat gedacht werd over Koud zonder jou.

Het boek is uiteindelijk beoordeeld met een gemiddelde van een 3,91!