×

Eindoordeel - je recensie

op 11 september 2016 door

De deelnemers aan deze literaire leesclub lazen de afgelopen weken Lieve, de nieuwste roman van Ronald Giphart. De verwachtingen waren hoog, zeker bij de 'Giphartkenners' onder de deelnemers.

Over Lieve

Noah, een jonge regisseur, en Lieve, studente en deeltijd prostituee, ontmoeten elkaar als Noah op zoek is naar een hoofdrulspeelster voor zijn film Sub. Zij overdondert hem zodanig met haar persoonlijkheid, dat ze daardoor niet alleen de hoofdrol in zijn film krijgt, maar ze ook de liefde van zijn leven wordt. Nadat Lieve door een auto-ongeluk om het leven is gekomen, besluit Noah een monument voor haar op te richten door een een film over haar leven te maken. Liv en Bison spelen de rol van Lieve en Noah, maar alle anderen zijn zichzelf. Op de set, daarbuiten en in hun herinneringen aan Lieve.

Leesclub

- Schrijfstijl: Over de schrijfstijl van Giphart zijn de deelnemers het met elkaar eens. Termen als vlot, makkelijk, prettig worden door vrijwel iedereen gehanteerd, maar Daphne mist wat: "[...] kenmerkend is voor Giphart is zijn humor en zijn woordgebruik. Sarcasme en ironie zijn hem niet vreemd en hij maakt vaak gebruik van archaïsme en neologisme [...] In Lieve kom ik deze woordvondsten nauwelijks tegen. Zo moest ik wel even grinniken om het woord 'oudgaan' (nog een keer naar bed gaan met je ex), maar verder wordt er weinig gespeeld met taal." Olga stelt nadrukkelijk dat Giphart, zoals altijd, "mooie afwisselende zinsritmes" gebruikt en dat zij daar erg van houdt.

- Ontwikkeling hoofdpersonages: Roosje drukt zich waarschijnlijk het duidelijkst uit over de personages in Lieve, ze vindt "ze houtenklazerig, van bordkarton en plat", en ze is niet de enige die er zo over denkt. Niemand vindt de personages sympathiek, of ziet enige ontwikkeling bij de personages. Dat laatste is misschien ook wel logisch, vermoedt Arno, want de tijdspanne van het boek is tenslotte maar kort.

- Vrouwen: Over de vrouwen in Lieve (en andere romans van Giphart) wordt een stevige en lange discussie gevoerd. Er is een 'kamp' dat de vrouwen zwak, slaafs en afhankelijk, terwijl anderen de vrouwen juist sterk en onafhankelijk vinden. Vooral over Lieve lopen de meningen uiteen. Volgt ze nu 'slaafs' de aanwijzingen van Casper en is ze van hem afhankelijk op of gebruikt zij Casper? En hou zit het eigenlijk met voorbehoedsmiddelen in het universum van Lieve? Bestaan die niet?

- Boodschap: Zit er een boodschap in Lieve? Nee, vinden de meeste, maar dat hoeft ook niet. Pepijn heeft, met enige moeite, wel een onderliggend thema gevonden en verwoordt dat als volgt: "Pfoe een boodschap? in liefde en lust doe je dwaze dingen? ;-)"

Beoordeling

De deelnemers zijn niet laaiend enthousiast over Giphart's laatsteling. Oscar geeft de film dan wel een "overdonderend applaus", maar Vrmm roept dat "Lieve een vluggertje" is, terwijl Nynke en Pierre Giphart streng toespreken en zeggen dat hij (veel) beter kan. Janneke geeft aanstaande lezers de volgende leestip: "Lees het boek met niet te hoge verwachtingen en laat je meevoeren door de verschillende verhaallijnen", maar die waarschuwing komt voor Marcia te laat. Zij vind Lieve een misser.

De gemiddelde sterrenwaardering van de leesclubdeelnemers is dan ook niet verrassend gezien de commentaren: 2,2

De recensies van de leesclub-deelnemers zijn te vinden op de boekpagina van Lieve.