×

Op zoek naar The Chalk man

op 13 juni 2018 door

13 lezers konden de laatste dagen van juni en de eerste dagen van juli hun exemplaar van The Chalk man uit de brievenbus halen. Monica merkte op dat het gedrukt is op vrij dun papier en Erna noemde gelijk dat de cover een schoolbordgevoel oproept, waar ze steeds overheen wilde wrijven. En ook Yves Steenkiste en Luc (de boekenier) herkenden dit gevoel, wat deze laatste er zelfs toebracht er dan zelf maar even een boekomslag omheen te doen. De proloog roept volgens de meeste lezers spanning op en Monica omschrijft het mooi als “een raadsel, waarvan het antwoord pas gegeven wordt als je de laatste pagina bereikt hebt”.

**De Boekenier: C.J. Tudor mengt psychologie, mysterie en horror en maakt met deze ingrediënten haar eigen recept dat menig lezer zal appreciëren. De plot is niet zozeer verrassend maar zeker luguber te noemen.**

Hoofdpersonage Eddie leren we zowel kennen als 12-jarige jongen en als 42-jarige man en de ervaringen daarmee zijn wisselend. Al hoewel iedereen het er wel over eens is dat zowel hij als de andere personages herkenbaar zijn gebleven na de sprong in de tijd, is hij in de ogen van Yonina de verkeerde kant op ontwikkeld en lijkt de jonge Eddie meer volwassen dat de oudere versie. Voor Yves Vansteenkiste is er juist weinig ontwikkeling zichtbaar, hij beschrijft als “Eddie is zo’n beetje de toeschouwer van zijn eigen leven”.

**Yves Vansteenkiste: Ik mis echter de diepgang die je van een echte thriller mag verwachten. Ik voel weinig verbondenheid met de personages of met het verhaal. Het ‘pakt’ me niet. Het is mager en oppervlakkig.**

The Chalk man is geschreven in de ik-vorm en voor Dorien brengt dat altijd wat extra spanning omdat ze slechts mondjesmaat, gelijk met het personage, informatie krijgt. En ook voor Luc is dit een pluspunt. De afwisseling tussen de twee tijdsperiodes is volgens Wim Brus goed gekozen, omdat hiermee het verhaal werd versterkt. Maar voor Karina hadden de wisselingen wel iets minder frequent gemogen en ook Erna sluit zich daarbij aan en had wel wat langere hoofdstukken in dezelfde periode willen lezen.

**Marijke: Al met al een spannend verhaal, met veel plotwendigen, helaas af en toe iet te veel wendingen, waardoor ik mijn interesse verloor, maar toch geef ik het 3 sterren, omdat het ook een mooi verteld verhaal is, over relaties, liefde en vriendschap.**

Als het gaat om de beoordeling van een thriller kan het natuurlijk niet anders dan dat de spanningsboog ter discussie staat. LianneV vertelt dat ze wel een paar momentjes had dat ze dacht “wat gaat er nu gebeuren?” maar die waren ook weer snel weer voorbij. Voor Monica van der Most en Yves Vandersteenkist blijft de spanning wat oppervlakkig, maar Monica heeft dan wel weer genoten van de delen die enorm goed beschreven zijn zoals het ongeluk op de kermis. Voor Marijke was de spanningsboog niet altijd aanwezig, waardoor ze ook regelmatig even moet teruglezen. Tessa had wat last van de overkill aan gebeurtenissen, waardoor het verhaal haar uiteindelijk een beetje tegen begon te staan.

**Tessa: Alles heeft wel een rol in het verhaal, maar het was op een gegeven moment niet geloofwaardig meer. En dat is jammer, want in de basis was dit een goed verhaal. Ik denk dat het sterker was geweest als een aantal zaken waren weggelaten: less is more.**

En dan, na een zeer leuke leesclub met hele actieve lezers was het toch tijd om te checken of de verwachtingen waren uitgekomen. Tessa kreeg niet wat ze verwacht had, zeer waarschijnlijk doordat de hype rondom het boek ervoor had gezorgd de lat hoog lag en voor LianneV gold eigenlijk hetzelfde. Luc daarentegen kreeg menig aangenaam leesuurtje voorgeschoteld en ook voor Erna bleek het boek uiteindelijk boven verwachting uit te vallen. Door Merel Kuitert haar lage verwachtingen en haar weinige ervaring met thrillers wat ze gecharmeerd van dit spannende en pakkende boek, maar noemt ze nog wel dat de identiteit van The Chalk man helaas te weinig verrassend was.

**Dorien: Om meteen maar met de deur in huis te vallen; dit boek viel tegen. {~} Waarom dan toch nog 3 sterren? Omdat het boek nergens saai is. De karakters zijn goed uitgewerkt en blijven het hele verhaal boeien.**

Helaas zijn we tijdens de leesclub 1 van onze lezers kwijtgeraakt, waarschijnlijk volgt ze nu de krijtmannetjes en is daarbij verdwaald. Maar met 12 lezers in een zeer actieve leesclub kan er zeker een eindoordeel geveld worden. Met een mooie 3,4 sterren sluiten we onze zoektocht naar The Chalk man af.