×

op 04 december 2016 door

OVER TUSSEN RANG EN STAND
De historische roman Tussen rang en stand van Marja Visscher is gebaseerd op het leven van Sara Louisa du Faget van Assendelft (1717-1807). Zij verlaat het Lange Voorhout in 's-Gravenhage om naar de Hoeksche Waard te gaan, waar haar familie een buitenverblijf heeft. Onder haar leiding wordt het verwaarloosde Hof van Assendelft gerestaureerd. Sara voelt zich er thuis, weg van de decadentie. Als ze de getrouwde tuinman Dirk van der Pligt ontmoet, is het liefde op het eerste gezicht. Een liefde die niet kan bestaan maar ondanks alles toch bestaat.
Marja Visscher is van oorsprong journaliste en uitgever en heeft enkele kinderboeken gepubliceerd. Zij heeft haar interesse nu verlegd naar het schrijven van historische romans die zijn gebaseerd op non fictie.

INHOUDELIJK
De 16 deelnemers (inclusief 1 deelnemer met eigen exemplaar) aan de leesclub waren over het algemeen enthousiast over het boek, wat onder andere tot uitdrukking kwam in een levendige bijdrage aan het leesclubcafé en aan de discussievragen. Daarbij was ook de inbreng van de auteur van belang, die naar aanleiding van de gestelde vragen uitgebreid inzicht gaf in de totstandkoming van het boek en verdiepende informatie gaf over de personages en de gebruiken uit die tijd.

In de discussieronde was er veel nieuwsgierigheid naar met name hoofdpersoon Sara. Hoe zij bijvoorbeeld zo naïef kon zijn dat ze niet wist dat ze zwanger kon worden, maar ook verbazing over het toch wel vrijgevochten leven van Sara en haar vriendin Hillie. Hierover kwamen de meeste vragen naar de auteur, die deze door haar gedegen research goed kon beantwoorden.
De meningen over het boek waren niet over de hele linie positief; er werd ook wel een kritische noot gekraakt: Vroeger ging ik helemaal op in dit soort verhalen en zweefde er helemaal bij weg en dacht er verder niet over na. Maar misschien ben ik nu wat harder en realistischer geworden en worden er nu wel vraagtekens bij het verhaal gezet.Maar dat bracht juist extra verdieping in de discussie over het boek.

Van toegevoegde waarde in de discussies waren de 'tussendoor' vragen die door de deelnemers in de groep werden gegooid. Ontzettend leuk en een mooie aanvulling op de 'gewone' discussievragen. Bijvoorbeeld over het taalgebruik: de meningen liepen uiteen van 'Joop-ter-Heul-achtig' tot 'eenvoudig, bijna bouquetreeks-achtig' tot 'modern, vlot leesbaar'.

EINDOORDEEL
Een paar quotes over het boek:

'Een mooi en meeslepend verhaal dat erg vlot leest en moeilijk weg te leggen is'.

'Het was een verhaal dat me heeft doen lachen en huilen en heeft me dus enorm geraakt.'

'De roman bevat vele interessante personages en het is jammer dat sommige daarvan niet verder worden uitgediept.'

'…........ persoonlijk zie ik liever iets meer historie en wat minder meeslepende romantiek.'

'Fictie en non-fictie mooi met elkaar verweven'.

WAARDERING
Helaas heeft niet iedere deelnemer bij de beoordeling het aantal sterren gegeven. De onderstaande waardering is daarom wellicht niet helemaal zuiver. Het boek heeft in totaal 3,75 sterren gescoord en ik moet uitkomen op een halve of een hele ster. Dus: 3,5 of 4? Ik heb gekozen voor een enigszins geflatteerde 4 sterren, gebaseerd op de levendige en enthousiaste discussies in de verschillende onderdelen van de leesclub.

VRAGEN AAN DE AUTEUR
De bijdrage van Marja Visscher aan de leesclub is door de deelnemers zeer gewaardeerd en er is ook goed gebruik gemaakt van de mogelijkheid om haar vragen te stellen. Op alle vragen is zij uitgebreid ingegaan waarbij ze veel achtergrondinformatie heeft gegeven.

Ze vertelt o.a. het volgende over hoe zij op het idee kwam om te schrijven over Sara du Faget van Assendelft: 'Ooit gooide de directeur van Museum Hoeksche Waard het balletje op om uit te zoeken wie toch het prachtige gebouw waarin het museum zich bevindt, het Hof van Assendelft heeft laten bouwen. Een aantal vrijwilligers van het museum, waaronder ik, zijn daar mee aan de slag gegaan. De ouders van Sara waren ambachtsvrouwe en ambachtsheer van Heinenoord, hadden de heerlijke rechten, het jachtrecht en o.a. het tiendrecht (eentiende wat de boeren verbouwde was voor de ambachtsheer). Aanvankelijk stond er op die plaats een houten hofstede, zo begint het in het boek ook. Wanneer Sara ouder is laat ze daar het huidige Hof van Assendelft bouwen, het onderkomen van het museum. Zij is dan inmiddels al jaren ambachtsvrouwe. Naar aanleiding van alle opgedoken gegevens maakte ik een calendarium, een tijdbalk waar ik alle gegevens aan op hing. Steeds meer kwamen we over haar te weten en 'kleurde' het calendarium. Waar iedereen van blijdschap een gat in de lucht sprong wanneer er weer wat van haar werd gevonden, verkneuterde ik me heel geniepig op de dingen die juist niet duidelijk werden. Noem het maar de losse eindjes. Op den duur hadden we zoveel gegevens, maar rezen er naar aanleiding daarvan zoveel vragen dat mijn schrijvershart bijna vibreerde. Toen nam ik het besluit om daar wat mee te doen en ontstond 'Tussen rang en stand'.'

Nogmaals dank Marja voor je inbreng!