Meer dan 5,4 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Wie wint de Libris Literatuurprijs?

op 01 mei 2019 door

Op 6 mei aanstaande wordt bekendgemaakt welk boek de Libris Literatuurprijs 2019 wint. In de afgelopen weken hebben jullie een aantal buddyreads over de boeken van de shortlist kunnen lezen, waren er leesclubs over de boeken van de shortlist en werden de boeken wat informeler besproken in de verschillende kroegen. Vandaag wagen de leden van de Literatuurclub zich aan een voorzichtige voorspelling. Wie wint maandag volgens ons de Libris Literatuurprijs?

Wie las wat?

Het boek dat het vaakst gelezen is, is De trooster van Esther Gerritsen. Jan, Helena en Harriet waren enthousiast over dit boek en het ligt bij een aantal van ons nog klaar om te lezen. Drift van Bregje Hofstede werd gelezen door Anne en door Nathalie en staat bij veel van ons eveneens op de nog te lezen lijst. Natalie en Helena bogen zich over Het Vloekhout van Johan de Boose en ook Saar las dit bijzondere boek, Gigi en Ine lazen De goede zoon (Rob van Essen), Anne en Gigi lazen Grand Hotel Europa (Ilja Leonard Pfeijffer) en Harriet en en Saar lazen De ommegang van Jan van Aken.

Over De ommegang

Saar: Ik was het meest te vinden voor De Ommegang. Jan van Aken gebruikt geweldige beeldende beschrijvingen in zijn roman waardoor ik me helemaal in de middeleeuwen waande. Ook het hoofdpersonage vond ik, hoewel het een uiterst onsympathiek persoon is, zeer goed uitgewerkt. Wat mij het meeste overtuigde aan dit boek is de verhaallijn en de wending op het einde. Je blijft hier vooral lezen, omdat je wil weten waarom die arme Isidoor nu in de gevangenis zit. Zijn avonturen zijn op zich ook de moeite waard, maar toch was voor mij die vraag de reden om te blijven lezen. Dat vond ik mooi gedaan van de auteur.

Harriet: De ommegang was ook zeker wel een interessant boek maar ik vond het bij vlagen wat langdradig worden.

Over De trooster

Jan: Ik ken haar eerdere werk en was destijds zeer onder de indruk van Dorst en Roxy. In Dorst en Roxy zet ze steeds karakters die erg van elkaar verschillen naast en tegenover elkaar. Het zoeken naar identiteit, het elkaar moeilijk kunnen bereiken komt steeds terug in haar werk. In een andere roman van haar, Superduif, komt het redden van de mens naar voren. In De Trooster zien we dat allemaal terug. Esther Gerritsen heeft een boek geschreven dat tot nadenken stemt, over jezelf, over de maatschappij, het leven, religie. Ik was onder de indruk van dit boek.

Harriet: Een mooi compact boek waar veel meer in staat dan je op het eerste gezicht denkt. Juist die ontdekking deed mij nog lang na denken over dit boek.

Over Drift

Nathalie: Ik vond het boek sterk geschreven, waarin de Ik-persoon, Bregje, al jarenlang samen woont met haar man die ook haar jeugdvriend was, en op een nacht de deur achter zich dicht slaat, haar relatie met hem beëindigt en door de straten van Brussel gaat dwalen. Op zoek naar waarom hun relatie in het slop is geraakt - ze maakten al veel ruzie met elkaar - en vooral ook naar zichzelf. Ze maakt ook enkele trips, zowel naar Italië als in haar eigen hoofd terug naar haar jeugd, wat wordt weergegeven met flashbacks en fragmenten uit een soort dagboek, zogezegd haar debuutroman. De thema's uit dit boek zijn onder andere het vergeten en wat men er tegen doet om dat vergeten tegen te gaan; en de identiteit, wie zijn we echt, welke maskers zetten we op ten opzichte van wie, en in welke situatie? De metaforen die ze doorheen het boek bezigt, gebruikt ze consequent en het boek is echt goed geschreven en geconstrueerd. 

Over De goede zoon

Ine: Dit boek is voor mij alvast een winnaar. Ik gaf het 5 sterren. Het voert de lezer mee in een bevreemdende (gedachten)wereld waarin toch alles klopt. Het is een van de mooiste boeken die ik de afgelopen tijd las. Het is goed bijzonder goed geconstrueerd, terwijl dat nergens als zodanig aanvoelt. Alles haakt in elkaar en het is als lezer heel fijn om verbanden te ontdekken. Dit boek is een soort puzzel die nooit helemaal gelegd zal worden. Dat is bijzonder en daardoor blijft het boek ook lekker hangen. Het gaat over meerdere moeilijke thema's, maar ze worden zo omschreven dat de lezer er zelf over moet gaan nadenken, het boek wordt nooit zwaar. Het zit trouwens ook vol humor. Voor mij is het een topper, een erg verfrissend boek.

Over Grand Hotel Europa

Anne: Van de boeken die ik gelezen heb was Grand Hotel Europa zeker favoriet, hoewel ik beide boeken heel erg goed vond en ook beiden 5 sterren toekende. Pfeijffer steekt toch nog een stukje verder boven de 5 sterren van Hofstede uit. Ik denk dat Pfeijffer een goede kans maakt dit jaar om de prijs te winnen, vorig jaar werd zijn roman Peachez genomineerd en die was al heerlijk, maar Grand Hotel Europa is toch van een heel andere orde. Mijn eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het ook wel eens leuk zou vinden als een vrouw de prijs zou winnen, maar Pfeijffer is met deze roman moeilijk te evenaren denk ik, dus verdient hij de prijs zeker. 

Over Het Vloekhout

Natalie: Het is een bijzonder verhaal dat lezers zeker zal aanspreken.

Helena: Wat een bijzonder en geweldig boek is Het vloekhout, het is een boek dat je bijblijft. De Boose heeft zich grondig verdiept in de geschiedenis en in de kunst en heeft een alleszins zeer geloofwaardig en daarnaast ook humoristisch boek geschreven, waarin voor de opmerkzame lezer ook veel tussen de regels door te ontdekken valt.

Wie wint volgens ons de Libris Literatuurprijs?

Dat bleek nog een lastige vraag, want alhoewel niemand dus de volledige shortlist had gelezen, hadden we ons er wel allemaal in verdiept. Het dilemma waar wij dus eigenlijk mee worstelen wordt op onnavolgbare wijze door Gigi uitgelegd:

De goede zoon is mooi geschreven maar ik ben dol op het prachtige barokke taalgebruik van Pfeijfer. Grand Hotel Europa zit kunstig in elkaar maar het boek van Van Essen zit nog kunstiger in elkaar. Het bevreemdende en futuristische van De goede zoon was voor mij in eerste instantie even wennen terwijl Grand Hotel Europa vanaf de eerste bladzijde voelde als een warm bad. Als ik met de blik van vorig jaar kijk dan denk ik dat De trooster grote kans maakt. Als gekeken wordt naar originaliteit dan maakt De goede zoon maar ook Het vloekhout een grote kans. Misschien is de jury wel gecharmeerd van het historische element en dan gaat De ommegang met de prijs er vandoor. Stel nu dat de jury net zo dol is op de schrijfstijl van Pfeijfer als ik, dan zou mijn favoriet nog een kans maken. Dan blijft Drift over, een boek waar ik razend nieuwsgierig naar ben. Ik heb ontdekt dat in vijf van de zes boeken een klooster voorkomt. Dat betekent dat het zesde boek, Drift, er uit springt omdat er geen klooster in het verhaal voorkomt en daarom de winnaar gaat worden van deze prijs.

Nathalie: Ik zou best graag willen dat Bregje Hofstede wint, al was het maar omdat het aandeel vrouwelijke winnaars van de Libris Literatuur Prijs best nog naar omhoog mag. Natuurlijk moet je vooral naar de kwaliteiten van de boeken kijken, dat weet ik ook wel. Ik denk ook wel dat deze keer Ilja Leonard Pfeijffer een goede kans maakt omdat hij zeer goede reviews heeft gekregen met zijn genomineerde boek Grand Hotel Europa, en natuurlijk een grote naam is.

Harriet: De grote kanshebber voor mij is De trooster. Al drie keer eerder heeft Esther Gerritsen op de shortlist van de Libris Literatuurprijs gestaan, dat geeft denk ik wel al aan dat zij zeker een goede schrijfster is. Ik hoop dat zij met deze vierde nominatie nu eens eindelijk in de prijzen valt.

En met deze laatste opmerking van Harriet onthullen wij wie volgens ons de winnaar van de Libris Literatuurprijs zou kunnen worden, want naast Harriet schatten ook Jan en Helena in dat dit boek zal gaan winnen!

Mee eens?

En jullie, zijn jullie het met ons eens dat De trooster een grote kans maakt op de prijs of hebben jullie daar andere gedachten over? We lezen het weer graag hieronder.



Reacties op: Wie wint de Libris Literatuurprijs?

Meer informatie

Gerelateerd