Meer dan 6,5 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Helma luisterde ... T.S. 13 schrijvers over Taylor Swift

op 02 juni 2024 door

Voor wat betreft de muziek van Taylor Swift heb ik waarschijnlijk onder een steen gelegen, want ik kende werkelijk geen enkel nummer uit haar inmiddels 20-jarige carrière. Ik ‘ken’ haar eigenlijk alleen via de verhalen en roddels die mij incidenteel bereikten. Toen ik via Thinium T.S. kreeg om na te luisteren was dat een mooie kans om meer over deze zangeres te weten te komen.

- door Helma -

2b46be56a02ffb4074008636553dd9a6.jpg

Over T.S. 13 schrijvers over Taylor Swift 

Taylor Swift is zonder twijfel de meest invloedrijke artiest van onze tijd. Al twee decennia domineren haar albums de hitlijsten, haar concerten brengen miljoenen fans op de been en vormen een economie op zich. Maar Swift is meer dan een countryzangeres turned popfenomeen: met haar liedjes creëert ze een nieuwe taal voor universele gevoelens, haar albums zijn verhaalwerelden die geanalyseerd worden als literaire klassiekers. Haar discografie is een coming-of-age, niet alleen van Swift zelf maar ook van haar fans. Wat maakt dat haar werk zoveel mensen aanspreekt en tegelijkertijd zo persoonlijk aanvoelt? In de wereld van Swift heeft alles een diepere laag, van songtitels tot business moves tot rodeloperjurken. In T.S. onderzoeken dertien schrijvers wat Taylor Swift betekent voor henzelf, voor haar fans en voor de tijd waarin we leven.

Met bijdragen van Haroon Ali, Tatjana Almuli, Hanna Bervoets, Sophia Blyden, Roos van Ees, Nikki Dekker, Meredith Greer, Samya Hafsaoui, Annelot Prins, Sophie Rutenfrans, Yentl van Stokkum, Vlinder Verouden, Nola Zagers. Samengesteld door Hanna Kok & Sophie Rutenfrans

Mijn mening

Het boek is geschreven door meerdere mannelijke en vrouwelijke auteurs die vertellen waarom ze fan zijn van Taylor Swift. Wat duidelijk naar voren komt is dat ze samen met haar volwassen zijn geworden. Swift heeft altijd haar eigen teksten geschreven en haar groei naar volwassenheid, inclusief alle onzekerheden, is terug te vinden in haar nummers en herkenbaar voor haar fans die in dezelfde levensfase zaten. Wat ook steeds terugkomt in de getuigenissen is dat de auteurs er in hun jonge jaren niet echt voor durfden uit te komen dat ze een ‘Swiftie’, zoals de fans van Taylor Swift genoemd worden, waren. Hanna Kok schrijft daarover in haar inleiding:

“We kennen immers de vooroordelen: Taylor Swift maakt simpele popmuziek voor tienermeisjes, schrijft alleen maar over break-ups, kan niet eens echt goed zingen en waarom verdient ze daar eigenlijk zo belachelijk veel geld mee? Zelfs als de vraagsteller helemaal niet op een ontmaskering uit is, hebben we de neiging om bij voorbaat al in de verdediging te schieten. Dan maar niets zeggen, denken sommigen van ons, want het zou gênant zijn om het op te nemen voor een wereldberoemde miljardair die met een pleidooi meer of minder ook wel rondkomt. Andere fans staan juist vol trots op de (digitale) barricade voor Taylor. Weer anderen besluiten een essaybundel uit te geven om de kwestie voor eens en voor altijd te beslechten. In al die reacties zit iets van bewijsdrang, de behoefte om niet alleen Taylor maar misschien toch vooral onszelf te verdedigen: ík ben niet gek, ík heb wel degelijk smaak en een genuanceerde mening, ík weet waar ik het over heb.”

Hoewel de auteurs allemaal grote fan van Taylor Swift zijn, schromen ze ook niet om kritische kanttekeningen te maken bij haar soms niet altijd handige keuzes. Wat daarin ook meespeelt is dat ze zich op cruciale momenten niet uitsprak, zoals op het moment dat ze als een soort boegbeeld voor de ultrarechtse alt-right beweging werd opgevoerd omdat haar witheid stereotypisch en onmiskenbaar aanwezig zou zijn in haar muziek. Pas in de documentaire Miss Americana laat Swift weten dat ze te stil is geweest, maar dat ze nu door het uitdragen van haar politiek idealen (die overduidelijk niet bij de alt-right beweging lagen) ze eindelijk haar échte stem had gevonden.

Door de getuigenissen van de verschillende auteurs krijg je een beeld van een vrouw in een door mannen gedomineerde muziekwereld die opkomt voor haar eigen belangen. Iets wat haar veelal niet in dank wordt afgenomen.

Omdat ik haar muziek niet kende, ben ik op YouTube haar muziek gaan opzoeken. En ik moet zeggen dat haar teksten inhoudelijk erg goed zijn en ik ervan genoot om ernaar te luisteren. Hoewel ik niet direct een hardcore fan van Swift ben geworden, ben ik blij dat ik door dit boek haar muziek heb ontdekt en ben gaan waarderen.

Voorlezer Phaedra Kwant

Voorlezer is bassiste, zangeres, componist en tekstschrijver Phaedra Kwant. Een vrouw met veel talenten, want daarnaast heeft ze al tal van boeken in allerlei genres ingesproken en werkt ze als stemacteur voor commercials, films en animatie-series. Ik heb geen idee of ze als voorlezer voor dit boek is uitgekozen omdat ze net als de auteurs een fan van de muziek van Taylor Swift is, of gewoon omdat haar stem en achtergrond goed bij een boek over een zangeres passen. Haar stem ligt in ieder geval prima in het gehoor.

Ondertussen blijft Taylor Swift de gemoederen bezig houden. ‘You love her or you hate her’: een middenweg lijkt er niet te zijn. In welk ‘kamp’ zitten jullie?



Reacties op: Helma luisterde ... T.S. 13 schrijvers over Taylor Swift

Meer informatie

Gerelateerd