×

Boekrecensie: Friheten / De vrijheid - Arne Dahl

op 03 mei 2020 door

Arne Dahl (pseudoniem voor Jan Arnald, 1963) knalt weer met het vierde boek in de serie rond de vroegere politieman Sam Berger en ex-inlichtingenofficier Molly Blom, Friheten (De vrijheid). Ook al is de verhaallijn, die in de eerste drie boeken (Grensgebieden, Achterland en Middenwater) aan bod kwam, nu helemaal afgelopen, blijft het verleden het paar Berger en Blom achtervolgen. Sam Berger is een man geworden die zowel zijn tweelingzonen van zijn eerste huwelijk moet missen als zijn nieuwe liefde Molly Blom, die vermoedelijk al een hele tijd zijn kind draagt. Hij komt aan de bak als privaatdetective en houdt zich bezig met niet stimulerende verzekeringsfraudezaken.

Via zijn vroegere collega Deer, echte naam Désiré Rosenkvist, komt hij in aanraking met een zaak van een ontvoerde vrouw, Nadja Karlsson, die hij moet opsporen voor het te laat is. Als Molly hem terug contacteert met het nieuws dat hij vader is geworden, wordt zij dankzij hem mee in deze moeilijke zaak getrokken waardoor ze samen tegenover een niet ontziend Russisch maffiasyndicaat komen te staan. Terzelfdertijd krijgt Deer in haar politiefunctie te maken met aangespoelde lichaamsdelen die van twee vermoorde personen lijken te komen. Er ontwikkelt zich een gruwelijk maar complex plot waar verschillende draden weer intelligent door elkaar worden geweven. Deze thriller is er opnieuw één voor diegenen die van een uitdaging houden, en zoekt zeker naar de psychologie en de motieven van de karakters, die opnieuw enorm sterk uit de verf komen.

Het eerste deel verloopt niet erg snel, maar is nodig om de situatie en de contouren te schetsen van het verhaal. Na ongeveer de helft van het boek wordt de vaart opgedreven, zijn er wendingen in alle richtingen te vinden, om te culmineren in een enorm spannend einde. Je wilt enorm graag dat dit gevecht van de underdog, van David tegen Goliath goed afloopt maar de schade onderweg is groot, en je bent er bijna zeker van dat het niet kan lukken. Mag ik ook al verklappen dat er opnieuw een cliffhanger in voor komt die maakt dat je op de tanden moet bijten voor de tijd dat je op het vervolg moet wachten?

Arnald is lang actief geweest als cultuur-en literatuurjournalist. Onder zijn echte naam schreef hij ook verschillende romans. Daarom heeft hij ook een heldere maar mooie schrijfstijl, die niet te droog en te staccato is. Hij steekt meer betekenissen en gevoelens in zijn tekst dan de doorsnee thrillerschrijver en is suggestief, maar dit staat een goed begrip van de plot in eerste instantie niet in de weg.

Onder zijn pseudoniem Arne Dahl debuteerde hij in 1998 met het eerste boek over zijn A-team, Kentucky Killer (Ont blod) en kreeg hij wereldwijd succes. Na zijn actiegerichte, grote verhalen met heel wat verschillende personages in de A-team- en nadien de Opcop-reeks, wilde hij zich terug richten op een kleiner maar niet minder sensationeel verhaal met minder personages waar hij psychologisch meer mee aan de slag kon omdat hij dit niet kwijt kon in die boeken.

Arnald woonde in Stockholm en Berlijn, en communiceert op sociale media met zijn lezers in het Zweeds, Engels of Duits. Hij wordt door de critici in Zweden een van de of misschien wel de beste Zweedse thrillerauteur van dit moment genoemd. Hij heeft miljoenen lezers in een 30-tal landen en heeft al heel wat prijzen gewonnen. Hij bereikt een grote lezersschare in Duitsland, wat waarschijnlijk de reden is waarom dit boek in première in de Duitse versie werd uitgegeven, dit onder de titel Vier durch vier. Hopelijk komt de Nederlandse vertaling hier weer snel op de markt!

Reacties op: Boekrecensie: Friheten / De vrijheid - Arne Dahl