Curry's uit de hele wereld

Mieke Schepens 16 oktober 2014 Hebban Recensent

In het voorwoord draagt Atul Kochhar (met 1 Michelin-ster bekroond) dit boek op aan zijn moeder. Een voorwoord dat eindigt met de woorden: 'Dank je dat je er bent wanneer ik je het meest nodig heb. Mam ik hou van je!' Bij deze woorden smelt je toch, nietwaar?
Hij schrijft in de inleiding heel gepassioneerd over het waarom van de verschillende bereidingswijzen bij de verschillende soorten curry's terwijl het toch allemaal curry's zijn. Ook de verklaring van de naam 'curry' wordt besproken in dit boek. Dit kookboek laat de liefde zien van de auteur zien voor curry's uit de hele wereld. Door dit boek kunnen wij met Atul Kochhar meegenieten.
De inhoud bestaat uit de eerder genoemde inleiding. Mooi om te lezen. Hij neemt je daarin werkelijk mee op reis van Afrika tot India, van de Cariben tot Cambodja en van Singapore tot Engeland. Goede tips over het gebruik van specerijen en over het hoe en waarom van de gebruikte specerijenmengels die hij bedacht heeft.
De curry's zijn onderverdeeld in de hoofdbestanddelen: vis, kip, eend & gans, wild, lam & geit, varken, rund en groente.
´De basis´is een belangrijk onderdeel van het boek. Hier wordt verteld over een aantal kruiden, maar staan ook de recepten van pasta's en currypoeders die in de curry-recepten gebruikt worden. Niet onderschatten, dit hoofdstuk! Het register laat alle gerechten zien op alfabet. Soms vermeld op beginletter van het land van oorsprong en ook op beginletter van het gerecht.
Mijn gekozen recept staat bijvoorbeeld zowel bij 'Afrikaanse gerechten' als onder 'Kipcurry'. De gerechten zijn goed te maken met behulp van de recepten. En alle ingrediënten zijn verkrijgbaar. Misschien wil je naar een toko voor bepaalde ingrediënten, maar in de grotere supermarkten zijn de ingrediënten ook verkrijgbaar. En op de markt, niet te vergeten! Hier zijn veel verse producten te vinden.
De opgegeven maten en gewichten zijn Nederlands. Een eetlepel en een theelepel is steeds een afgestreken lepel. Belangrijk om je hier aan te houden, anders kan het wel eens heel pittig of scherp worden. Boven elk recept staat steeds de naam van het land van herkomst en behalve de lokale naam ook een beschrijving over de herkomst en de eventuele vervangers van ingrediënten. Dat vind ik een pluspunt, omdat je soms wél de vervanger in huis hebt, maar niet het originele ingrediënt.

Ik heb een recept uitgekozen dat ons naar Afrika brengt, naar de Oost-Afrikaanse kust. (Malawi) Hiervoor is Malawi-currypoeder nodig, het recept volgt hierna.
Kip-kokoscurry ~ Kuku paka
Voor 4-6 personen.
Dit is een traditioneel gerecht van kip, lokos en specerijen van de Oost-Afrikaanse kust. 'Kuku' is Swahallisch voor 'kip', maar de oorspronkelijke herkomst van het gerecht is moeilijk te traceren. Tegenwoordig wordt het in het hele gebied gegeten. De Indiase invloed op het gerecht en op de keuken van deze regio blijkt duidelijk uit de gebruikte specerijen.
4 middelgrote aardappelen, geschild en in vieren
6 el plantaardige olie
1 kip van ca. 1 kg ontveld en in 8 of 12 stukken verdeeld
2 uien, gesnipperd
4 kruidnagels
1 tl fijngehakte verse gember
1 tl fijngehakte knoflook
1 el Malawi-currypoeder (zie blz. 225)
2 groene paprika's, zaadlijsten verwijderd en in kleine blokjes
3 tomaten, in vieren
6 dl kokosmelk
1 el citroensap
1 el fijngehakt korianderblad
zout

Breng een pan met water aan de kook en kook de aardappelen in 8-10 minuten net gaar. Giet ze af.   Verhit de olie in een koekenpan en bak de stukken kip lichtbruin; haal ze eruit en zet ze weg. Doe de aardappelen in een pan en bak ze lichtbruin; haal ze eruit en zet ze weg.
Verhit de olie opnieuw en bak de uien met de kruidnagels, gember en knoflook lichtbruin. Roer het currypoeder erdoor en doe de kip en aardappelen er weer bij. Voeg de blokjes paprika toe met zout naar smaak. Bak alles 1 minuut en doe de tomaten en kokosmelk in de pan. Kook alles tot de kip gaar is; voeg indien nodig wat extra water toe.
Roer het citroensap en korianderblad erdoor.
Serveer de curry heet, met rijst of brood.
Garneer met een julienne van groene paprik.

Malawi-currypoeder
voor ca. 200 g
Dit is een van de scherpste currymengsels van Afrika en dat komt waarschijnlijk door de piripepers. Kaneel en venkel zorgen voor een verkoelend tegenwicht.
10 gedroogde piripepers, steeltjes verwijderd
3 el zwart maanzaad
1 tl venkelzaad
2 tl zwart mosterdzaad
1 el komijnzaad
Rooster alle specerijen in een droge koekenpan tot ze geuren. Laat ze afkoelen en maal ze in een vijzel of kruiden- of koffiemolen tot een fijn poeder. Bewaar het currypoeder in een goed sluitende pot en maak het binnen 6 maanden op.

Toen ik voor dit gerecht koos, viel het me op dat er geen totale bereidingstijd bij staat. Dat staat vrijwel nergens vermeld zag ik daarna. Het is een hoofdgerecht. Ik heb het gegeten met gekookte rijst.
De gebruikte hoeveelheden van de ingrediënten klopten helemaal volgens mij en mijn gezin. Het was een ware triomf! De curry was heerlijk en niet te pittig gelukkig.
Je zult zien dat je de ruime inleiding zult waarderen en ook de uitleg bij de recepten is prachtig om te lezen. Ik ga zeker vaker een recept uit dit gerecht bereiden. Nu nog even opzoeken waarhet currypoeder nog meer bij gebruikt kan worden. Weggooien is zonde!

Meer recensies van Mieke Schepens