×

Recensie: Combinatie van lef, humor en respect voor de medemens

door Hebban Crew 16 reacties
De literaire non-fictie 'Zwijgmannen' van Jaap Robben is ontstaan uit een 18-delige column die de auteur, dichter en theatermaker schreef voor dagblad 'Trouw'. Hebban-recensent Evy las het boek en beoordeelde het met de volle vijf sterren: 'Het is een oprecht aanvoelend relaas van een, soms onbeholpen, toenaderingspoging. [...] Eigenlijk is de enige tekortkoming, dat het zo kort is.'

Zwijgmannen

Jaap Robben

Via via kreeg ik het Poolse telefoonnummer van Iwan. Ons eerste gesprek was nogal bondig.
'Ja?' zei de stem die opnam.
'Sie sprechen mit Jaap Robben.' Het bleef stil. Ik vertelde over onze oude kersenbomen die gesnoeid moesten worden.
'Gut,' bromde de stem. 'Samstag. Vier Uhr.' Ik moest ons adres whatsappen.
'Bis Samstag,' zei ik nog, maar er was al opgehangen.

Mijn vriendin en ik woonden op dat ogenblik acht jaar in een voormalige boerderij uit 1910 in een Duits Rijndorp net over de grens bij Nijmegen. De eerste jaren renoveerden we alles zelf. Maar sinds we kinderen kregen lukte dat niet meer. Bovendien waren we hoognodig aan nieuwe kozijnen toe. Die waren al besteld, maar om ze te kunnen plaatsen moest de gevel op sommige plekken nog worden uitgeslepen. Daarvoor zocht ik al tijden een goed klusbedrijf. Er was een mannetje langs geweest, dat beloofde de volgende maandag te beginnen maar nooit kwam. Daarna trof ik een mannetje dat op al mijn vragen antwoordde: geen probleem, geen probleem. Daarna nam hij zijn telefoon niet meer op. En dan had je nog de klusser die, als ik hem nabelde, zei dat hij de offerte bijna-bijna-bijna af had. We hadden de moed al bijna opgegeven, toen ik dat papiertje kreeg met het Poolse nummer erop gekrabbeld.

Het werd zaterdag, onze bel ging om exact vier uur.

Verschenen bij uitgeverij De Geus en geïllustreerd door Jan Hamstra.

Jaap Robben (1984) schrijft niet specifiek voor een leeftijd, maar voor iedereen in het bijzonder. Hij veroverde met zijn romandebuut Birk boekhandel, lezer en recensent. Zijn werk werd veelvuldig bekroond en vertaald in vijftien talen. Zijn romans worden bovendien verfilmd.

Recensie: Uniek relaas van een onbeholpen toenaderingspoging *****

Door Evy De Brabander

Jaap Robben woont met zijn vriendin in Duitsland en heeft een paar klusjes rondom huis. Meer dan een paar eigenlijk ondertussen, want het is moeilijk om betrouwbare vakmannen te krijgen. Tot hij op een dag een team Poolse mannen op het erf krijgt. Ze werken hard en ze kunnen alles. Robben raak geïntrigeerd door deze 'zwijgmannen' en wil hen leren kennen en doorgronden, maar dat is nog niet zo makkelijk als je niet dezelfde taal spreekt.

Zwijgmannen is een dun boekje, met veel open ruimte en prachtige kleine zwart-wit illustraties van Jan Hamstra. Het verhaal is ontstaan uit een 18-delige column, Po Polsku, die Robben (1984) schreef voor Trouw. Het geheel is erg minimalistisch qua vormgeving en dat past perfect bij het onderwerp. De Poolse mannen ontzeggen zichzelf veel om meer over te houden voor hun familie in Polen, waar ze eens in de zoveel weken heen gaan. De mannen leven sober, werken hard, leggen zichzelf strakke regels op en zijn erg gesloten.

Als geen ander weet hij een gevoel over te brengen en de lezer te laten gniffelen om de beelden die hij oproept.

De bladzijden stralen rust uit en de hoeveelheid tekst is beperkt, maar dat resulteert niet in tekort aan inhoud. Het wordt namelijk ruimschoots goedgemaakt door wat Robben zegt tussen de regels door. Als geen ander weet hij een gevoel over te brengen en de lezer te laten gniffelen om de beelden die hij oproept. De korte zinnen, beknopte conversaties en overzichtelijke hoofdstukken stralen zoveel sfeer uit, dat ze niet als eenvoudig ervaren worden, terwijl ze dat wel zijn.

De auteur laat de lezer zien dat je door interesse te tonen in je medemens veel te weten kan komen. Natuurlijk zijn aangeboren nieuwsgierigheid en een flinke dosis empathie noodzakelijke kwaliteiten om dit te bereiken, maar dat Robben deze bezit, wordt op elke bladzijde duidelijk. Het levert een uitgebreid scala aan situaties op, die variëren van grappig en emotioneel tot ongemakkelijk. Het is de kracht van Robben om die situaties zo te vertellen dat ze uiterst realistisch aanvoelen, vermakelijk genoeg zijn en toch geen kolder worden.

Robben gaat als het ware de strijd aan met de zwijgzaamheid van de mannen en misschien interpreteert hij wel meer dan hij zou moeten doen, maar daar is hij eerlijk in naar de lezer toe.

Het is de combinatie van lef, humor en respect voor de medemens die van Zwijgmannen een bijzonder vertelsel én een aangename leeservaring maken. Robben gaat als het ware de strijd aan met de zwijgzaamheid van de mannen en misschien interpreteert hij wel meer dan hij zou moeten doen, maar daar is hij eerlijk in naar de lezer toe. Hij maakt het proces inzichtelijk, hoe je vreemden toelaat op je terrein, in je huis en ten slotte ook in je hart, en dat zorgt ervoor dat je het eigenlijk zelf ook wel eens wil proberen.

Robben is een unieke en veelzijde verteller, dat bewees hij al met zijn andere werk. Je kan Zomervacht, dat op de Booker International Longlist 2021 stond, bijvoorbeeld niet vergelijken met Biografie van een vlieg. En zo is het nu ook weer met Zwijgmannen. Het is een oprecht aanvoelend relaas van een, soms onbeholpen, toenaderingspoging. Eentje die de lezer laat nadenken over de medemens en misschien vormt het ook wel een handleiding voor toekomstige acties. Zwijgmannen is niet emotioneel, maar het komt wel dicht in de buurt. Eigenlijk is de enige tekortkoming, dat het zo kort is.

Evy De Brabander werkt deeltijds als paardentandarts en deeltijds als docent op het HBO. Ze leest divers en zag de laatste jaren een verandering in haar leessmaak: waar ze eerder veel thrillers las, duikt ze nu liever de literatuur in. Ook jeugdboeken in de ruimste zin van het woord mogen niet ontbreken. Ze is dol op bijzondere uitgaven of geïllustreerde boeken voor volwassenen.

Meer recensies van Evy:

Reacties op: Recensie: Combinatie van lef, humor en respect voor de medemens