×

Recensie: Een geweldig leesgenot, ruim vierhonderd pagina’s lang

Elodie Harper won met een van haar kortverhalen een schrijfwedstrijd van Stephen King en wordt nu naar het Nederlands vertaald met haar historische romandebuut 'Het wolvennest', het eerste deel van een reeks. Hebban-recensent Kamila las het boek en beoordeelde het met de volle vijf sterren: 'Elodie Harper heeft ongelooflijk veel research moeten doen om de oude stad Pompeï zo tot leven te laten komen.'

Het wolvennest

Elodie Harper

Ooit was Amara de geliefde dochter van een Griekse arts, tot hij stierf en zij op de slavenmarkt belandde. Nu slijt ze haar dagen in Het Wolvennest, het beruchte bordeel in Pompeï. Maar Amara's geest is verre van gebroken. Ze is sterk, slim en vastbesloten te ontsnappen.

Het leven in Pompeï bruist en zindert: schreeuwende straatventers in broeierige mensenmassa's, bejubelde gladiatoren in de arena en gevaarlijke rivalen in de thermen. Amara kan lachen en huilen met haar mede-wolvinnen terwijl ze de straten afschuimen in hun eeuwige jacht naar klanten. Ondertussen houdt ze haar blik strak op de horizon gericht. De gebruikte vrouw speurt naar bruikbare mannen, van potentiële beschermheren tot geldwoekeraars. Maar hoe ver wil ze gaan om haar streven te bereiken? Is Amara bereid haar hart en zelfs haar integriteit op het spel te zetten?

Verschenen bij uitgeverij The House of Books en vertaald door Anne Jongeling.

Elodie Harper is journalist en prijswinnend auteur. Een van haar kortverhalen won de Bazaar of Bad Dreams-wedstrijd die beoordeeld werd door niemand minder dan Stephen King. Momenteel werkt ze als verslaggever en presentator voor de Britse zender ITV.

Recensie: Een exquise vertelling, levendig, spannend en geloofwaardig! *****

Door Kamila Straatsburg

Wat een geweldig verhaal, Het wolvennest van Elodie Harper! Het eerste deel van een trilogie in wording van de journaliste en televisieverslaggever Elodie Harper, afgestudeerd aan Oxford, liefhebster van geschiedenis van het oude Rome, oude Griekenland en de bijbehorende mythologie.

Een fantastische vertaling van Anne Jongeling, elegant, correct, beheerst en zo erudiet dat er geen onvertogen woord passeert en dat terwijl het verhaal zich afspeelt in een druk bezocht bordeel in het centrum van Pompeï, dat in de handen van een minder bekwame vertaler mogelijk had geleid tot schunnigheden en grove taal. Niets is minder waar, het blijft een genot om te lezen terwijl de meest expliciete scènes toch helder en duidelijk zijn weergegeven zonder ruimte voor twijfel. Chapeau! Een eminente vertaler kan een middelmatig boek tot een leesgenot maken en van een uitstekend boek een onvergetelijke belevenis maken. Want Het wolvennest is een uitstekend boek. Levendig, geloofwaardig, ontroerend, historisch tot in detail uitgewerkt, met personages vol emoties en leven die van de pagina’s regelrecht de woonkamer van de lezer instappen.

Een eminente vertaler kan een middelmatig boek tot een leesgenot maken en van een uitstekend boek een onvergetelijke belevenis maken. Want Het wolvennest is een uitstekend boek.

Het verhaal beschrijft de lotgevallen van prostituee Amara, haar collega’s en vriendinnen, de eigenaar van het bordeel en vele andere personages. Dat alles gesitueerd midden in de bruisende, niets ontziende stad Pompeï waarin het ergste dat je kan overkomen armoede is. Amara komt uit een goed en ontwikkeld gezin maar is door tegenslag verkocht als slavin en is gedwongen te werken als prostituee. Zij bezit een opportunistisch overlevingstalent en een zeer sterke wil om haar vrijheid te herwinnen. Dit doel heiligt voor haar alle middelen en zet haar stevig naast andere iconische vrouwelijke personages die het slechte lot met man en macht hebben bestreden en niet van opgeven wisten, zoals Amber (Forever Amber van Kathleen Winsor), Scarlett (Gejaagd door de wind van Margaret Mitchell) en Angélique (boekenreeks van Anne en Serge Golon). En ook als de bovengenoemde dames niet altijd erkende ‘literaire’ personages zijn, het feit blijft dat ze herkenbaar zijn voor en bemind zijn door vele generaties vrouwen die zich optrekken en laten inspireren door hun kracht en vermogen om niet ten onder te gaan aan een slechtgezind lot.

Amara bezit naast haar trotse schoonheid vele andere talenten, ze is belezen, ontwikkeld, heeft een mooie zangstem en kan goed rekenen. Dat verschaft haar eerst een bijzondere positie bij de eigenaar van het bordeel en later een weg die wijst naar de mogelijkheid om haar vrijheid te herwinnen. En dat is beslist niet simpel in een maatschappij waarin een slaaf geen enkel recht bezit en een vrouwelijke slaaf al helemaal niet. Gaandeweg verliest Amara door de vaak gruwelijke beslissingen die ze moet nemen telkens een stuk van haar persoonlijkheid, integriteit, fatsoen en eer. Want het zijn niet de vele afschuwelijke mannen die haar bed passeren die haar tot een hoer maken, maar de genadeloze keuzes die ze maakt om te overleven. Zij doet de naam ‘wolvinnen uit het wolvennest’ volledig eer aan.

Gaandeweg verliest Amara door de vaak gruwelijke beslissingen die ze moet nemen, telkens een stuk van haar persoonlijkheid, integriteit, fatsoen en eer.

Elodie Harper heeft ongelooflijk veel research moeten doen om de oude stad Pompeï zo tot leven te laten komen. Het is uitgewerkt tot in detail, bij een beschrijving van een mozaïekvloer in een van de huizen realiseert een aandachtige lezer zich opeens dat het gaat om een vloer waarvan de restanten ontdekt en bewaard zijn. Elk hoofdstuk begint met een citaat van het werk van grote schrijvers, dichters en filosofen uit de romeinse en griekse cultuur, onder andere Ovidius, Catullus, Plinius, Seneca, en de citaten zijn zo uitgezocht dat ze aansluiten bij de gebeurtenissen in het hoofdstuk.

Het verhaal heeft een sterke spanningsboog die ervoor zorgt dat men geboeid blijft lezen, de originele setting en een sterk verhaal zorgen voor de rest. Het wolvennest biedt een geweldig leesgenot, ruim vierhonderd pagina’s lang. Laat de volgende delen maar snel komen!

Kamila Straatsburg recenseert literatuur, feelgood en thrillers bij Hebban.

Meer recensies van Kamila:

2544 volgers