40 dagen 40 angsten

40 dagen 40 angsten

Boodschappen doen.
Een ouderavond bezoeken.
Een feestje vieren... de meeste mensen doen het zonder moeite.
Voor iemand met een angststoornis is het pijnlijk anders. Als je vol angsten zit is zelfs het vieren van een verjaardag een bezoeking.
Ronald van Assen lijkt het op zijn veertigste goed voor elkaar te hebben: gelukkig getrouwd, vader van drie kinderen en een goede baan in de automatisering. Tot hij vastloopt in zijn leven en moet inzien dat zijn bestaan tot nu toe een schijnvertoning is geweest. "Persoonlijkheidsstoornissen en impulscontrolestoornis' luidt de diagnose van de psychiater na maanden onderzoek.
40 dagen, 40 angsten. Een ervaringsverhaal is het eerlijke verslag van iemand die de confrontatie met zijn angsten aangaat. Met behulp van schematherapie, een vorm van cognitieve gedragstherapie, leert Ronald ingesleten gedragspatronen herkennen. Met schematherapie als leidraad noteert hij nauwgezet hoe en welke gedragspatronen, ten dele ontstaan door pestgedrag door andere kinderen, hem parten spelen. En stukje bij beetje weet hij de angsten achter zich te laten.
Gezondheid & Psychologie
Uitgeverij Tobi Vroegh