Adeldom verplicht

Adeldom verplicht geeft een fascinerend beeld van een adellijke familie die in de 19e en de eerste jaren van de 20ste eeuw voor het Friese Gaasterland erg belangrijk is geweest. De Van Swinderens bewoonden Huize Rijs en behoorden tot de rijkste grootgrondbezitters van Nederland.
De familie voelde zich verplicht om het gebied economisch te ontwikkelen en steunde op allerlei manieren de lokale bevolking. Tegenspoed in de Panama-crisis (eind 19e eeuw) maakte een einde aan hun puissante rijkdom. Dit rijk gedocumenteerde boek, dat put uit uniek archiefmateriaal en dat voorzien is van bijzondere fotoĆ­s uit het familie-archief, is een waardig eerbetoon aan de eertijdse weldoeners van Gaasterland.
Sieger Rodenhuis studeerde aan de Academie Minerva in Groningen. In 1994 verscheen van zijn hand Nog zo gaarne wil ik van alles van Holland weten en in 1998 kwam Friese pioniers in Amerika uit.
Geertje Kingma is parttime als muziek-agoge werkzaam bij Talant en schrijft liedteksten. Beiden hebben een grote interesse voor onderwerpen uit de Friese en emigrantengeschiedenis.

Is Adeldom verplicht het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Adeldom verplicht