Latijnse Poezie Aeneas

Aeneas

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Piet Schrijvers is alom geprezen als vertaler van de grote Latijnse epische dichters Lucretius (DE NATUUR VAN DE DINGEN), Horatius (VERZAMELDE GEDICHTEN) en Vergilius (LANDLEVEN). Aan zijn fenomenale oeuvre voegt hij nu het heldenepos toe over AENEAS, de vertaling van Vergilius' AENEIS, in een kloeke, tweetalige uitgave, waarmee het epos van 'de strijd en de man die uit Troje gevlucht is' eindelijk in één band compleet is.
'Ik zing over de strijd en de man die uit Troje gevlucht is', zo vangt Vergilius' verhaal aan over de Trojaanse held Aeneas, door de goden uitverkoren als stamvader van de Romeinen. De AENEIS verhaalt, tegen het decor van de homerische 'Ilias' en 'Odyssee', van de omzwervingen van Aeneas na de val van Troje. Van de tragische liefdesgeschiedenis tussen hem en Dido, moeder van Carthago, en van de dood van zijn vader Anchises, die hij het brandende Troje had uitgedragen. Beroemd is ook de beschrijving van Aeneas' afdaling naar de onderwereld, en zijn ontmoetingen met de doden.
In het nationale epos van de Romeinen vormen de strijd en de zwerftocht van Aeneas de noodzakelijke ingrediënten van het mythische ontstaan en de opkomst van het machtige Romeinse rijk. De vermenging van mythe en heldhaftigheid, van oorlog en gehoorzaamheid, van noodlot en tragiek hebben van Aeneas, het epos en zijn held, een icoon gemaakt in de traditie van de westerse geschiedenis en literatuur.
Historische Uitgeverij B.V.
20 september 2011