Afscheid van het paard

Afscheid van het paard

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Artikelen 1   Topics 0
Van de Romeinse keizers tot Napoleon: alle grote veroveraars wilden te paard afgebeeld worden. Tolstoi rekende ooit uit dat hij alles bij elkaar zo’n negen jaar van zijn leven had doorgebracht op een paard. De relatie tussen mens en paard is al heel oud. Eeuwenlang hielpen paarden bij de landbouw en vervoerden ze mensen en goederen tussen steden en landen. Ze sloofden en sneuvelden in oorlogen.

In de twintigste eeuw lijkt het verbond te zijn verbroken. Het paard verdween uit de geschiedenis waaruit het duizenden jaren niet weg te denken was geweest. Geschiedenisboeken zwijgen over dat afscheid. Ulrich Raulff trok alle registers open en schreef een ontroerend en confronterend boek vanuit een uniek gezichtspunt: de rol van het paard.

Ze zijn vereeuwigd, gekoesterd en vereerd. Ze zijn mishandeld en blootgesteld aan grote gevaren. De menselijke geschiedenis zou er heel anders uitzien zonder paarden.
Athenaeum
11 februari 2020

Lezerswaarderingen

Artikelen over Afscheid van het paard

Meer artikelen