Arthur 3 Koning van de Middenmark

Junior Lijsten 1   Topics 0
Arthur - koning van de Middenmark
Kevin Crossley-Holland
Omslagillustratie: Martijn van der Linden

Het is het jaar 1202. Duizenden ridders en soldaten komen in Venetie bijeen voor het begin van de vierde kruistocht. Een van hen is Arthur de Caldicot, die spoedig tot ridder zal worden geslagen. Vol verlangen ziet Arthur uit naar dit spannende avontuur - hij kan niet wachten tot ze vertrekken! De werkelijkheid
maakt een ruw einde aan zijn dromen; de organisatie van de kruistocht blijkt een chaos te zijn en geruzie en gekonkel van de ridders onderling resulteert in een bloedbad waarbij christenen elkaar te lijf gaan.
Geconfronteerd met de gruwelen van de oorlog zoekt Arthur hulp in zijn zienersteen. Maar kijkend naar de
heldendaden van koning Arthur en zijn ridders realiseert hij zich dat ook hun avonturen getekend worden door zowel glorieuze overwinningen als zinloze gewelddadigheden.
De strijd tussen de ridders zet Arthur aan tot nadenken over zijn eigen identiteit, zijn vriendschap met het dorpsmeisje Gatty, de zoektocht
naar zijn moeder en de rol die zijn vader in zijn leven speelt. Als hij uiteindelijk terugkeert naar Engeland komen alle dingen die hij gewonnen heeft en die hij is kwijtgeraakt samen in een allesomvattende apotheose.

De pers over Arthur - koning van de Middenmark:

'Het boek wordt zelfs mooier dan de voorgaande delen in de serie. (...) Een waardig slot van Kevin Crossley-Hollands trilogie.'
Kidsweek

Lees hier een interview met Kevin Crossley-Holland over Arthur - Koning van de Middenmark in de Lemniscaatkrant.

Andere boeken van Kevin Crossley-Holland:
Arthur - de zienersteen
Arthur in het tussenland
De magische wereld van koning Arthur
Gatty

Kind & Jeugd