Baksjisj

Baksjisj

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Egypte is een prachtig land met een schitterend cultuurhistorisch erfgoed. Eigenlijk heeft het land maar één groot nadeel: er wonen Egyptenaren. Egyptenaren willen je voortdurend allerlei dingen verkopen die je niet wilt hebben en waar ze je te veel voor willen laten betalen. En als je daar niet intrapt, willen Egyptenaren baksjisj. Baksjisj is Egyptisch voor een fooi, maar dan wel één waar je zo min mogelijk voor doet. Bijvoorbeeld: er komt een toerist een hotel binnen, je rukt hem zijn koffer uit zijn handen, draagt die drie meter naar de balie van het hotel en eist vervolgens je baksjisj op. Je gaat bij de ingang van een bezienswaardigheid staan, zorgt dat je er enigszins uitziet als een suppoost, vraagt het kaartje van de toerist, trekt dat vervolgens uit zijn handen en geeft hem een rondleiding. Omdat hij zijn kaartje terug wil, loopt hij mee. Na twee minuten eis je je baksjisj op. Uiteraard geef je het entreekaartje niet terug voordat hieraan is voldaan.
Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Reisverhalen