Nee knikken & ja schudden

In juni 2008 reisden Ria en Arthur door Bulgarije, daar doen ze aan:
Nee knikken en ja schudden
Voor een terugweg willen we een andere route proberen. We vinden het dorp waar de weg begint. Maar waar is de weg? We vragen het aan een oude, tandeloze man. Hij wijst naar waar we vandaan komen. Ria doet het raam open.
“Melnik?”
vraagt ze, en wijst een smalle straat aan (de enige met wat asfalt erop). De man staat op en schudt zijn hoofd. Vervolgens klopt hij op onze motorkap en knikt met zijn hoofd terwijl hij iets zegt dat op
“Zürück,”
lijkt. Het duurt even, maar dan begrijpen we het. Hier betekent ‘nee schudden’ ‘ja’ en ‘ja knikken’ ‘nee.’
Dus de oude man bedoelt:
Ja, dat is de weg naar Melnik, maar nee, die moeten jullie met deze auto niet nemen. Jullie moeten ‘zürück’ naar de weg waar jullie vandaan komen. De man lijkt oud en wijs, de weg ziet er niet uitnodigend uit. We volgen zijn advies op.
Het boek is rijk geïllustreerd met ruim honderd afbeeldingen, en voorzien van landkaarten en een plattegrond

Is Nee knikken & ja schudden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Nee knikken & ja schudden