Blaffende honden

NRC:

Blaffende honden

Gelezen 8 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 15 Favoriet 1 Recensies 1
Non-fictie Lijsten 1   Topics 0

Een persoonlijke en poëtische oproep voor ons continent en onze tijd In de zomer van 2018, als Sandro Veronesi met zijn vrouw en kinderen ontspannen vakantie viert aan de Italiaanse kust, raakt hij op een dag zo van slag dat hij weer begint te roken. Zijn ontzetting komt voort uit het lot van drenkelingen die tijdens de overtocht van Afrika naar Europa uit zee worden opgepikt, maar daarna voor gesloten havens komen. Als de vicepremier van zijn land, de populist Matteo Salvini, doet voorkomen alsof deze drenkelingen luxe cruisepassagiers zijn, besluit Veronesi als een hond te gaan blaffen, in de hoop meer honden wakker te maken die ook zullen aanslaan. Als schrijver is hij gewend de pen te pakken, maar nu wil hij verdergaan. Hij wil zichzelf lichamelijk in de strijd gooien door mee te gaan varen op een van de weinige ‘ngo’-reddingsschepen die nog zijn overgebleven. Sandro Veronesi (Prato, 1959) is een van de grootste Italiaanse schrijvers van zijn generatie. Met zijn romans als Kalme chaos, XY en Zeldzame aarden werd hij ook in Nederland een literaire publiekslieveling. Over Huilende honden: ‘Sandro Veronesi vertelt hoe hij zich deze zomer in de strijd wierp tegen het inhumane havens-dichtbeleid van Matteo Salvini, “die man die de zee niet kent”.’ Ronald de Rooy, Trouw, over de drie beste Italiaanse boeken van 2018.

Literaire non-fictie algemeen
Prometheus