Kalme chaos

Gelezen 297 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 125 Favoriet 30 Recensies 9
Literatuur & Romans Lijsten 2 Hebban 1000 594   Topics 0

Pietro Paladini is een tevreden man: hij heeft een uitstekende baan, een goede relatie en een dochter van tien. Maar op een dag verandert zijn leven ingrijpend: terwijl hij 's ochtends een onbekende vrouw van de verdrinkingsdood redt, slaat thuis het noodlot toe. Vanaf dat moment neemt zijn leven een andere wending. De bezorgdheid om zijn dochter neemt bizarre vormen aan. Overdag verblijft hij in zijn auto die hij heeft geparkeerd bij haar school en wacht hij tot zij weer naar buiten komt. Familieleden en collega's komen hem op die plek opzoeken. Hij ontdekt de schaduwzijde van mensen die hij aanvankelijk als succesvol beschouwde. Terwijl de anderen allemaal de behoefte voelen om hun leed bij Pietro neer te leggen, blijft hij zich verwonderd afvragen wanneer zijn eigen verdriet in volle omvang tot hem zal doordringen. De indringende stijl van Veronesi, zijn ononderbroken dans tussen het intellect en het woord, is het touw waarmee Pietro de emmer vanaf de bodem van de put naar zich toe trekt.

Sandro Veronesi (1959) is een van de grootste Italiaanse schrijvers van zijn generatie. Zijn gestaag groeiende oeuvre bevat onder meer de schitterende romans In de ban van mijn vader, XY en Nauwelijks geraakt, boeken die ook in Nederland en België bijzonder veel succes hadden. Hij mocht de Premio Campiello en de Premio Strega in ontvangst nemen, de belangrijkste literaire prijzen van Italië.

Pockets literaire fictie
Rob Gerritsen