In de ban van mijn vader

Gelezen 63 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 16 Favoriet 3 Recensies 1
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0
De succesvolle kinderboekenschrijver Gianni Orzan wordt benaderd door een hem onbekende taxichauffeur die beweert dat Orzans onlangs gestorven vader een Russische KGB-spion was. Orzans wereldbeeld begint te wankelen; ook de rust die hij in zijn huwelijk heeft nagestreefd blijkt een illusie.
In de ban van mijn vader is een grootse vertelling vol spectaculaire verrassingen, thrillerelementen en komische wendingen. Het is een roman over de verwording van het menselijke zelfbeeld. Als geen ander weet Sandro Veronesi de lezer op het verkeerde been te zetten.

Sandro Veronesi (Florence, 1959) woont en werkt in Prato. In de ban van mijn vader was zijn grote literaire doorbraak, waarvoor hij de Premio Campiello kreeg. Voor zijn roman Kalme chaos ontving hij in 2006 de Premio Strega, de belangrijkste literaire prijs van Italië.

'In de ban van mijn vader is briljant geconstrueerd, het verhaal zit vol sluw verborgen anticipaties en geraffineerd aangebrachte schakels. (...) Veronesi werkt toe naar een weergaloze climax die de lezer naar adem doet happen.'
NRC HANDELSBLAD

'Af en toe verschijnt er modern proza in Italië dat waarlijk verrast. Dat van Sandro Veronesi bijvoorbeeld, in zijn grandioze monoloog In de ban van mijn vader.'
GEERTEN MEIJSING, VRIJ NEDERLAND

'De grootste Italiaanse schrijver van zijn generatie, en van de volgende, en van bijna alle voorafgaande.'
CORRIERE DELLA SERA

Over Kalme chaos:

'Een geraffineerde roman over het verschil tussen succes en geluk. Het boek verleidt de lezer tot belangrijke reflecties over de menselijke conditie in het huidige tijdsgewricht, over de onderhuidse spanningen tussen succeseconomie en persoonlijk geluk.'
TROUW

'Hoogstaande literatuur en pageturner tegelijk, wat wil een mens nog meer?'
HET PAROOL

Pockets literaire fictie
Rob Gerritsen
Prometheus
01 september 2001
11 mei 2013

1 keer bewerkt, laatste bewerking door wampie61

Reacties op: In de ban van mijn vader