07e8a97aefbb3c73fbd22974d883d2d9x200

Volkskrant:

Zeldzame aarden

Gelezen 80 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 50 Favoriet 8 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 3 Spots 1   Topics 0

Binnen een tijdsbestek van 24 uur verliest een man de controle over zijn gehele leven. Zonder het te weten blijkt hij in zee te zijn gegaan met een louche compagnon. Hij vindt zijn kantoor verzegeld en ontdekt dat zijn compagnon is gevlucht en hem met de problemen heeft opgezadeld. Ook breekt hij definitief met zijn vriendin, terwijl intussen zijn dochter van huis is weggelopen. Hij voelt zich opgejaagd en vlucht, maar de plotselinge puinhoop van zijn leven maakt op hem ook de indruk van een nauwkeurig ontwerp.
Deze man is Pietro Paladini, de statische held uit Kalme chaos, die wij negen jaar later in een omgekeerde situatie tegenkomen, dolend op zoek naar het gewone leven dat hij plotseling is kwijtgeraakt, of - en dat zal zijn ontdekking zijn - dat hij nooit echt heeft gehad.

Sandro Veronesi (1959) is de belangrijkste Italiaanse auteur van het moment. Hij mocht de Premio Campiello en de Premio Strega in ontvangst nemen, de belangrijkste literaire prijzen van Italië. Zijn werk werd internationaal meermalen bekroond en is in tientallen landen vertaald. In Nederland verschenen van zijn hand onder meer de bestsellers In de ban van mijn vader en Kalme chaos.
Over Kalme chaos:

'Meesterlijk, want scherpzinnig en onweerstaanbaar grappig door zijn feilloze gevoel voor schijnbaar onbenullige details, beschrijft Veronesi hoe Pietro de kalme chaos, dat wachten op de storm van verdriet die maar niet komt, ondergaat.'
DE VOLKSKRANT

'Een geraffineerde roman over het verschil tussen succes en geluk. Het boek verleidt de lezer tot belangrijke reflecties over de menselijke conditie in het huidige tijdsgewricht, over de onderhuidse spanningen tussen succeseconomie en persoonlijk geluk.'
TROUW

'Hoogstaande literatuur en pageturner tegelijk, wat wil een mens nog meer?'
HET PAROOL

Prometheus
31 maart 2015
29 april 2015

Rijk decor van humor, intelligentie en levenswijsheid

door: Mirjam Burger 1 like

Zeldzame aarden (2013) is het vervolg op Kalme Chaos (2006), het verhaal waarin Pietro Paladini, succesvol directeur van een tv-station in Milaan, zijn vrouw Lara verliest aan een aneurysma en alleen achterblijft met zijn 10-jarige dochter Claudia. Hij zit maandenlang op een bankje voor de school...

Reacties op: Zeldzame aarden