Bloed

Duizenden vrouwen hebben haar hun geheimen toevertrouwd, ze heeft ze bijgestaan op een keerpunt in hun leven: Beatrijs Smulders, de bekendste verloskundige van Nederland – misschien wel ter wereld. In deze bloedeerlijke, autobiografische vertelling in drie delen leren we Beatrijs Smulders kennen als meisje, verloskundige en minnares. We volgen haar tijdens een levenslange zoektocht naar seks en liefde, en naar de geheimen van het vrouwelijk lichaam. Van puberteit tot moederschap, door de overgang, naar het gezichtspunt van een vrouw die op haar leven kan terugkijken.
In dit eerste deel dat zich afspeelt van begin jaren 50 tot in de jaren 80, ontdekt de jonge Beatrijs haar lichaam en haar seksualiteit. Haar nieuwsgierigheid naar het vrouwenlichaam en de voortdurende dreiging van misbruik leidt haar naar de studie Verloskunde. De vagina wordt haar kantoor.

Literaire non-fictie algemeen
Nijgh & Van Ditmar