Bommen op ons huis

Bommen op ons huis

Gelezen 25 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 0
Junior Lijsten 1 Spots 2   Topics 0
'Vliegtuigen,' zegt Fien. 'Heel veel vliegtuigen. Ik kan uit mijn raam alleen niet zien waar ze heen gaan.'
'Jij was op weg naar het dak,' begrijpt haar vader. Hij haalt zijn hand door zijn haar. 'Ga maar vast. Ik kom zo.'

Fien is wakker geworden van de vliegtuigen. Het is oorlog! Zij vindt het eerst vooral spannend, maar voor haar beste vriend en buurjongen David ligt dat anders. Hij is Joods, en vijf jaar geleden met zijn vader uit Duitsland naar Nederland gevlucht. Nu moet hij weer vluchten. Naar een tante van Fien in Middelburg.
Vier dagen later denkt Fien heel anders over de oorlog. Bommen vallen op de stad Rotterdam en op haar huis. Bijna alles raakt ze kwijt: haar huis, haar vader... Met een overspannen moeder en haar kleine broertje vlucht ook zij naar Middelburg. maar het is de vraag of dat wel verstandig is!

In dit boek vertelt Martine Letterie over de eerste dagen van de oorlog in Rotterdam. Het bombardement veranderde de stad voorgoed, en daarmee ook het leven van de bewoners. Het doel werd bereikt: de Nederlandse regering capituleerde.
Heel Nederland... behalve Zeeland. Dat is een vergeten stuk van de Tweede Wereldoorlog, net als het bombardement dat ná Rotterdam nog kwam: op Middelburg.
Kind & Jeugd
Fictie 10-12 jaar