Codenaam Curveball

In Codenaam Curveball traceert Pulitzer-prijswinnaar Bob Drogin hoe het verhaal in de wereld kwam dat Irak massavernietigingswapens zou bezitten. De bron was een Iraakse asielzoeker, een voormalig taxichauffeur, die de Duitse geheime dienst om de tuin wist te leiden - mede dankzij informatie die hij van het internet had geplukt.

Bob Drogin reconstrueert wat er is gebeurd sinds de dag in november 1999 waarop een heel gewone Iraakse man asiel aanvroeg in Duitsland. We zijn getuige van de verhoren in München, de machinaties in Washington, de VN-onderzoeken van Hans Blix, en we volgen de spionnen van de internationale inlichtingendiensten bij hun werk. Zo zien we haarfijn wat er fout ging: bureaucratie, verkeerde interpretatie, arrogantie, behoefte om te scoren, haperende tolken, onderling wantrouwen, en gebrek aan samenwerking tussen de verschillende landen, diensten en afdelingen.

Redactionele recensie

Recensies (1)

Is Codenaam Curveball het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Codenaam Curveball