De alliantie van wantrouwen

De alliantie van wantrouwen

De onvoorstelbare alliantie tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie

Nood breekt wet. Dat bewezen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie begin 1944. In De alliantie van wantrouwen vertelt bekroond auteur Serhii Plokhy het aangrijpende, nooit eerder vertelde verhaal van het onwaarschijnlijke verbond tussen Amerika en de Sovjet-Unie tijdens de Tweede Wereldoorlog – en de onvermijdelijke teloorgang van dit samenwerkingsverband.

Op basis van de recent geopende Russische archieven en CIA-verslagen, neemt Plokhy de lezer mee naar Moskou, eind 1943. De invasie van Normandië was al in volle gang, maar Amerikaanse officials hoopten hun Russische bondgenoten te overtuigen van een tweede operatie: de opening van een Amerikaans luchtfront op Russisch grondgebied. Wat ondenkbaar leek werd toch werkelijkheid: begin 1944 gaf Stalin toe.

Maar ondanks de gezamenlijke vijand was het wederzijdse wantrouwen groot: Russische geheim agenten hielden elke Amerikaanse zet nauwkeurig in de gaten en uiteindelijk mondde de operatie uit in een mislukking. Op meesterlijke wijze onthult Plokhy de vergeten geschiedenis van operaties Baseball en Frantic en de onoverkomelijke geschillen tussen beide partijen die een voorbode bleken van de Koude Oorlog. Een voortreffelijke geschiedenis van de Grote Alliantie en een nieuwe kijk op de eerste tekenen van haar verval.

Geschiedenis & Politiek
Spectrum