De ambtenaar

Rank 1961 Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Thrillers & Spanning   Topics 0

Een gemeenteambtenaar komt niet opdagen op een informatieavond voor leden van de gemeenteraad over windmolens en zonneparken. Hij blijkt spoorloos te zijn verdwenen. Door een journalist wordt een relatie gelegd tussen de verdwijning van de ambtenaar en de moord op een wethouder uit Olst in 1996. Rechercheur Jozef Laros krijgt de opdracht om de verdwenen ambtenaar op te sporen en stuit daarbij op puzzelstukjes van de nooit opgeloste moordzaak. De schrijver Almar Otten is zelf als ambtenaar nauw betrokken bij de energietransitie in Deventer en speelt, met een aantal collega’s, een rol in zijn eigen boek. Rechercheur Jozef Laros baant zich een weg door het oerwoud van milieuregels en energiedoelen, waarbij hij te maken krijgt met fanatieke milieuactivisten en klimaatontkenners, verontwaardigde boeren en burgers, voorzichtige lokale en Haagse politici, de Salland Defence Force en ambtenaren die vooral hun best doen om iedereen tevreden te houden. Wat hen bindt is de dezelfde vraag: hoe ver wil je gaan in de strijd voor je eigen idealen? De ambtenaar is bovenal een spannend boek dat naadloos past in de reeks van Deventer misdaadromans die hij sinds 2007 heeft geschreven. Daarnaast biedt De ambtenaar een onthullend, humoristisch en soms onthutsend beeld van de milieu- en energiewereld.

Ellen van Dorth en Jozef Laros (1)
01 januari 2020
27 oktober 2020