De andere linkerkant: Links en rechts in de evolutie

'Ik was gewend een truc uit te halen om links en rechts uit elkaar te houden, kraste bijvoorbeeld een teken in de palm van mijn linkerhand. Toen ik een horloge kreeg, onthield ik dat ik het links droeg, maar met het dragen van een horloge stopte ik later weer op verzoek van mijn rij-instructeur. Die had de indruk gekregen dat ik pas rechtsaf durfde te slaan als ik precies wist hoe dat het was.'

Het onderscheid tussen links en rechts beheerst op allerlei manieren ons dagelijks leven. En toch is het zelfs voor wetenschappers moeilijk aan te geven waar het verschil zit. In De andere linkerkant laat Tijs Goldschmidt zien hoe biologen en psychologen, maar ook kunstenaars en alle andere links- en rechtshandige proberen hier greep op te krijgen. Over links en rechts wordt iedereen voortdurend gedwongen na te denken, maar zonder goed te weten wat het is.

De andere linkerkant is gebaseerd op de Stephen J. Gould-lezing, die Tijs Goldschmidt in Leiden uitsprak. Op vele verzoek verschijnt dit verrassende essay nu, voorzien van talrijke illustraties, in boekvorm. Tijs Goldschmidt is bioloog. Zijn debuut, Darwins hofvijver werd genomineerd voor de AKO-Literatuurprijs, en is inmiddels vertaald in andere het Engels, Frans, Duits, Italiaans, Japans en Chinees.

Is De andere linkerkant: Links en rechts in de evolutie het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De andere linkerkant: Links en rechts in de evolutie