De datadictatuur

Het ongelooflijke verhaal van Cambridge Analytica, verteld door insider Brittany Kaiser.

Trumps overwinning, de inmenging van Rusland, Wikileaks en de Brexit - één bedrijf had hierbij alle touwtjes in handen: Cambridge Analytica. Het databedrijf verzamelde stiekem op grote schaal gegevens van Facebookgebruikers en hun vrienden, die adverteerders tegen betaling konden gebruiken om zeer nauwkeurig te adverteren. En te manipuleren: wat je koopt, wat je doet, wat je denkt en wat je stemt...

In de nasleep van het grote privacyschandaal rondom Facebook kwam het bedrijf in mei 2018 ten val. Een van de twee klokkenluiders was Brittany Kaiser. Hoe raakte zij als jonge, ambitieuze, idealistische vrouw verstrikt in het wereldwijde web van dataverzameling, data-analyse en - zeer omstreden - dataverkoop? En wat kan zij ons leren over digitale privacy?

Is De datadictatuur het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De datadictatuur