De don

De don

Gelezen 36 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 17 Favoriet 5 Recensies 16
Non-fictie Artikelen 5 Newsroom 2 Lijsten 1   Topics 0   Leesclub

Het verhaal van reclameman Don Schothorst en zijn verslaving aan drank, coke en seks is van een on-Nederlands kaliber.

Het leven lijkt Don Schothorst toe te lachen. Op zijn negentiende start hij een carrière in de reclamewereld van de jaren zestig en hij blijkt een toptalent: op zijn 28ste is hij miljonair en een internationaal begrip in de reclamebusiness. Hij bedenkt beroemde slogans als: ‘Melk. De Witte Motor’ en ‘Het Zwitserleven-gevoel’. Maar naast zijn succesvolle carrière en ogenschijnlijk gelukkige gezinsleven houdt hij er een dubbelleven op na. In dat andere leven ontbijt hij met wodka en geeft hij miljoenen uit in bordelen, waar hij bevriend raakt met onder anderen Klaas Bruinsma en de Hells Angels. Op zijn 37ste snuift hij zijn eerste lijn cocaïne. Het gevolg is een jarenlange verslaving, met zijn privéchauffeur als dealer. Dan volgt het onafwendbare moment: hij gaat failliet en raakt alles en iedereen kwijt.

Tweeënhalf jaar volgt Schothorst een behandeling in een Londense ontwenningskliniek om zich vervolgens – na verschillende terugvallen – terug te trekken in het klooster. Daar richt hij Solutions op, de eerste particuliere ontwenningskliniek van Nederland. Maar dan slaat het noodlot wederom toe...

De pers over De Parttime-Junkie van Renee Kelder
‘Dit boek kan velen aanspreken, tot nadenken stemmen, en bovendien laten meegaan in een spannend en stilistisch hoogstaand verhaal.’ Herman Brusselmans
‘In één ruk uitgelezen. Impressive. En goed geschreven.’ Tijl Beckand
De parttime-junkie behoort tot de top 5 non-fictie literatuur van het jaar.’ Algemeen Dagblad

Waargebeurde verhalen
Literaire non-fictie algemeen