De duivelsverzen

De Duivelsverzen

Gelezen 86 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 80 Favoriet 6 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 7 Lijsten 3 Spots 2   Topics 0

In het vage licht van een vroege winterochtend buitelen hoog uit de lucht, tussen plastic bekertjes, zuurstofmaskers, afgerukte ledematen en losse herinneringen, twee acteurs als frutseltjes tabak uit een geknakte sigaar en zonder hulp van parachutes richting Kanaal. Het zijn de pringerige Djibriel en Saladin Chamcha in riedelig grijs, die levend en wel op een ergesneeuwd strand aan de Engelse kust worden aangetroffen. Een wonder: maar een wonder met een bijsmaakje, want het tweetal begint al snel op een eigenaardige manier te veranderen. Djibriel krijgt een glanzend aureool terwijl tot zijn ellende Saladins dijen steeds hariger worden en zijn voeten in hoeven veranderen. En zijn die bulten op zijn voorhoofd een gevolg van zijn val?

De duivelsverzen is een existentialistisch epos over liefde, hartstocht, bedrog en trouw. De twee hoofdpersonen, Djibriel en Saladin Chamcha, buitelen verhaal in verhaal uit, door tijd en ruimte op weg naar hun lotsbestemming. De duivelsverzen biedt een verblindend prisma van filosofische, psychologische, religieuze en humoristische beschouwingen.

Vertaalde pockets
Marijke Emeis