De geschiedenis van Marthe

De geschiedenis van Marthe

Dee schrijft direct, kort en krachtig, en verrast regelmatig met zinnen die zo uit een gedicht zijn ontsnapt. Dit boek bevestigt een voorliefde voor dichtende romanschrijvers (of romanschrijvende dichters). Geen brij van overbodige woorden, geen clichés, geen overbodig tierlantijnen. Heerlijk!

Aldus een reactie op De echo van mijn voetstappen, het eerste deel van een Rotterdams tweeluik. In dat ontwaakt een man en ontdekt dat hij het enige nog levende wezen in wijde omgeving is.

In De geschiedenis van Marthe is juist het omgekeerde het geval. Ditmaal blijkt de hoofdpersoon contact te hebben met overleden personen, zijn wat ouderwets redenerende opa voorop. Overal waar hij komt in Rotterdam ontmoet hij fantomen en geesten. Die geesten zijn veeleisend en verlangen veel van hem. Zo belandt hij tegen wil en dank in een stormachtig avontuur dat zijn psychische gezondheid niet ten goede komt.

Uitgeverij Passage
15 december 2021