De gewetenloze spion

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Dit boek onthult één van de meest ernstige vormen van spionage en verraad tijdens de Tweede Wereldoorlog. Centraal staat de topspion Prosper Dezitter (Passendale 1893 – Elsene 1948).
De hele oorlog lang werkte Dezitter voor de Abwehr, de contraspionage van het Duitse leger. Met een niets ontziende sluwheid infiltreerde hij in verzetsgroepen, waar hij zich uitgaf als een agent van de Britse inlichtingendienst. Vele patriotten verleenden hun medewerking in de mening dat ze voor de goede zaak werkten. Dezitters maîtresse, Florentine Giralt, hielp mee het vertrouwen te winnen.
Tegelijk slaagde topspion Dezitter erin om ondergedoken verzetslui en geallieerde vliegers te strikken in zijn “Evacuatielijn Jackson’. Met deze ontsnappingslijn beweerde hij hen te helpen vluchten naar Engeland.
Maar telkens kende het optreden van Dezitter (puur uit winstbejag) hetzelfde tragische slot: de arrestatie door de Geheime Feldpolizei!
Het aantal verklikkingen op naam van Dezitter is ontstellend hoog. Duizenden verzetslui en honderden Britse vliegers werden aangehouden. Ruim driehonderd lieten het leven: ze werden gefusilleerd, onthoofd of kwamen om in de kampen.
In 1947 kwam de gevreesde bende Dezitter voor het gerecht. Nog nooit had men zo’n monsterachtige zaak moeten behandelen.

DE KLAPROOS BVBA
01 januari 1998