De grote Borneo-expeditie

Ruim honderd jaar geleden trok de Nederlandse arts en etnoloog dr. Anton Willem Nieuwenhuis door de binnenlanden van Borneo. In zijn boek Quer durch Borneo deed hij verslag van zijn ontdekkingstocht. Geïnspireerd door dit boek treedt tattoo-artiest Henk Schiffmacher in de voetsporen van dr. Nieuwenhuis. Samen met zijn goede vriend Anthony Kiedis, de zanger van de rockgroep Red Hot Chili Peppers, rust hij een expeditie uit. Ze willen op Borneo op zoek gaan naar de oorsprong van de tatoeage. Hun voorbereidingstijd is echter kort.

Anton Nieuwenhuis deed vijftien maanden over zijn reis. Schiffmacher en zijn medereizigers trekken er ruim zes weken voor uit. Van tevoren weten ze: 'het is levensgevaarlijk, maar het is wel een tocht waarvan je denkt: als ik hier levend uitkom is het straks een goed verhaal.' Daar is niets teveel aan gezegd. Eenmaal op Borneo blijkt de expeditie inderdaad levensgevaarlijk. Het wordt zowel voor Schiffmacher als voor Kiedis een bijna noodlottige tocht.

Is De grote Borneo-expeditie het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De grote Borneo-expeditie