De GVR

Rank 2792 Gelezen 1415 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 63 Favoriet 52 Recensies 5
Junior Artikelen 6 Lijsten 3 Spots 3 Top25's 36 Hebban 1000 514   Topics 0

De GVR won in 1984 een Zilveren Griffel. Een bestseller van kinderboekenschrijver Roald Dahl, met prachtige tekeningen van bekroond illustrator Quentin Blake. The BFG werd al twee keer verfilmd, de laatste keer door Steven Spielberg.
Sofie ligt ’s nachts in bed, maar slaap is wel het laatste waar ze aan denkt. Voor haar raam staat een reus zo hoog als een huis, die haar uit bed plukt en ontvoert! Maar Sofie heeft geluk. Deze Grote Vriendelijke Reus spreekt eigenaardig en gebruikt de raarste woorden, maar is wel heel aardig. Wat hij Sofie echter vertelt over de andere reuzen is vreselijk. Sofie en de GVR bedenken een slim plan, waardoor alle kinderen weer veilig in hun bed kunnen liggen.
‘Roald Dahl is de beste kinderboekenschrijver ter wereld.’ VPRO-gids

Kind & Jeugd
Fictie 7-9 jaar
Fictie kinder- en jeugdboeken algemeen
Fictie 10-12 jaar
Huberte Vriesendorp
de Fontein Jeugd
29 januari 2018
9789026134098 , 9789026112751 , 9789026130557 , 9789026140891 , ...

Door lezers

Boekenbengels en Leesbeesten / Jeugdliteratuur in de Hebban 1000
07 juni 2020 61 reacties
Boekenbengels en Leesbeesten / Tips voor thuisblijvers: films
24 augustus 2018 5 reacties
  Meer artikelen van lezers

Recensies

boek blijft mooier dan de film

door: Lindabus86 1 like
Ook al heb ik beide films nu meerdere malen al gezien met o.a. de kids. Toen kunnen die niet aan het boek tippen. Het blijft mooi beschreven. Voor dochter van 4 is het nog te spannend maar kan niet wachten tot ik het haar kan voorlezen.

Prachtig boek!

door: lizzyzrinyi 1 reactie 1 like
Het boek is fantasievol en vol met avonturen!Ik heb het heel vaak gelezen en het blijft leuk.Ook de film komt overeen met het boek.Heel leuk boek!

Terechte Griffels voor dit boek!

door: Mason 1 like
Een prachtig boek dat keer op keer opnieuw gelezen kan worden, zonder te vervelen. Een terechte winnaar van Zilveren Griffels! De spanning in het boek bouwt zich al snel op, waardoor je gelijk goed in het verhaal zit. Het boek zit vol prachtige, gedetailleerde beschrijvingen, waardoor je zelf ook...

Jeugdsentiment

1 like
Dit is nou één van die gelezen boeken in mijn kindertijd, die ik nooit vergeten ben. Dit soort boeken lees je met liefde ook al ben je volwassen.